Friday, September 18, 2009

Saturday, September 5, 2009

Jualan Murah....


Hari ini merupakan hari yang ke 15 umat islam menunaikan ibadah puasa.. bagaimana dengan "jualan murah" yang ditawarkan oleh Allah swt di dalam bulan ini...? sesama kita muhasabah, dan sebaiknya hendaklah memanfaatkan semaksima yang mungkin apalagi untuk merebut malam lailatul qadr.. bukannya hanya sibuk dengan "lailatul kamdar".. (peringatan utk semua yang muslim termasuk saya sendiri yang terutamanya) hmm, sebab tu biskut raya pun dah siap awal, tak yah nak sibuk-sibuk time 10 tertakhir nanti..

Ramadhan pada tahun ini alhamdulillah, sempat saya mengikuti banyak kuliah yang disampaikan oleh al-fadhil Ustaz Ahmad Fadhli..(suami kecintaanku) kebiasaannya saya sempat ikut pada kuliah subuh dan tazkirah terawih di malam hari.. (kalau waktu lain tu saya tak sempat nak ikuti- kecuali pada hari isnin lepas bersama dengan YB Latif). aktiviti "mengikut suami" ke mana jua tempat kuliahnya dah lama saya tinggalkan.. (sebab masa dulu-dulu tu saya tak de anak kecil), tapi sejak ada bibik di rumah boleh la...

Marilah kita sesama penuhi amalan yang mulia di bulan ramadhan seperti membaca al-quran, berqiamullail dan beriktiqaf di masjid di 10 terakhir ramadhan. Kepada para isteri, kejutkan suami anda dan ingatkan beliau supaya beriktikaf di masjid... salam ramadhan.

Saturday, July 18, 2009

Muhib and Mujib


Bermula kalam dengan lafaz Bismillah...


Lama sangat dah tak update blog ni,tp kalau nak buat alasan memanglah.. beribu alasan ler saya bleh buat.hehe... hmmm, tapi memang betul... hari tu, modem kat umah asyik rosak, ingatkan sebab wayerles, tp bukan pun.. ditambah dengan kesibukkan kerja dan anak-anak menghadkan aktiviti yang saya suka selama ni.


(teringin sangat nak bawa Muhib terapi guna dolphins)

Hari ni saya cukup gembira atas perkembangan Muhib. selain Muhib selalu nampak ceria dia juga nampaknya suka explore tempat lain. tidak statik macam dulu.. cuti hujung minggu kali ni saya gunakan sepenuhnya utk "menterapi" Muhib. Muhib nampak lebih pick up berbanding dulu. alhmadulillah...

Gembira dengan perkembangannya, saya pasti akan teringatkan pada kanak-kanak senasib dengan muhib.. bagaimana khabar agaknya dengan anak kak anis? anak kak hayati? anak kak nah? anak doktor ramizaz? anak khursiah? aimier? haziq? anak YB ilyas? anak puan zaharah? anak sue? anak jue?

Harap semua anak-anak mereka ada perkembangan yang baik.. insyaallah sesama doakan. dan kuatkanlah semangat..

p/s: Selalu saya ceritakan tentang Muhib dalam blog kekadang jadi lupa tentang Mujib yang petah bercakap dan suka bersoal jawab.. baru jer mencecah 2 tahun 2hari lepas. memang penghibur kami sekeluarga..:-)

Thursday, June 25, 2009

Faedah urutan bayi




Faedah urutan bayi

Oleh NORLAILA HAMIMA JAMALUDDIN

Merangsang perkembangan bayi pra matang dan kumpulan yang perlu rawatan khusus

SENTUHAN dan belaian memang mempunyai kuasa ajaib kerana ia memberi kesan positif terhadap keseimbangan emosi dan psikologi kepada orang dewasa dan kanak-kanak. Hanya beberapa minit sehari, sentuhan dan belaian ibu boleh menjadi perangsang kepada perkembangan psikologi bayi.

Banyak bukti saintifik menunjukkan sentuhan dan belaian yang diberikan dalam bentuk urutan sangat penting untuk perkembangan serta tumbesaran bayi. Malah, urutan dikatakan rawatan alternatif terbaik untuk memberi perlindungan daripada jangkitan pada peringkat awal kehidupan seseorang bayi.

Urutan sangat penting untuk merangsang perkembangan bayi pra matang dan kumpulan yang memerlukan rawatan khusus seperti Sindrom Down, serebral palsi, asma, autistik, kanak-kanak yang mengalami gangguan pasca traumatik dan jangkitan virus HIV.

Bayi dalam senarai di atas biasanya mengalami masalah tumbesaran yang lebih lambat berbanding bayi normal dan dilahirkan cukup bulan. Kajian ke atas bayi pra matang (lahir tidak cukup bulan) yang diberikan urutan pada kepala, bahu, belakang badan, kaki dan tangan selama lima minit tiga kali sehari menunjukkan pertambahan berat badan antara 21 hingga 47 peratus yang membolehkan mereka keluar dari hospital lebih awal.

Bagi kanak-kanak istimewa, urutan antara rawatan yang sangat penting. Urutan ringan yang diberikan kepada bayi bukan saja boleh merehatkan, bahkan turut merangsang peningkatan fungsi otot dan memperbaiki kemampuan otot tangan dan kaki, terutama bayi Sindrom Down yang mengalami masalah otot kendur. Masalah ini menyebabkan mereka sukar bergerak dan berjalan.

Pengarah Bersama Institut Penyelidikan Sentuhan, Miami, Florida, Dr Maria Hernandez-Reif, berkata urutan boleh membantu meningkatkan fungsi motor (pergerakan dan koordinasi otot besar dan kecil) serta memperkemaskan otot bayi.

Banyak kajian menunjukkan urutan boleh menenangkan dan meningkatkan keupayaan kanak-kanak autisme untuk berinteraksi dengan lebih baik berbanding kanak-kanak yang tidak mendapat urutan.

Apabila diurut, badan menghasilkan hormon oksitosin dan endorfin yang membuatkan kita selesa serta membantu meredakan ketidakselesaan akibat tekanan emosi. Malah, ada juga teknik urutan yang dapat mengurangkan masalah sinus dan hidung tersumbat.

Ada juga kajian mendapati urutan boleh mengatasi masalah kolik, iaitu sakit perut akibat pengumpulan angin dalam usus. Perkara ini biasa berlaku pada bayi sehingga menyebabkan mereka tidak mahu menyusu.

Mengurut perut dengan perlahan beberapa kali bukan saja meredakan kesakitan, malah membuat bayi berasa lebih selesa. Pengamal rawatan alternatif ini percaya urutan pada perut bayi yang dilakukan setiap hari dapat mengelak masalah sekatan angin dalam usus.

Dianggarkan 60 hingga 90 peratus penyakit yang berlaku pada bayi disebabkan tekanan dan ia boleh diredakan melalui urutan. Urutan akan memberi ketenangan yang membantu merangsang kebolehan bayi untuk menghadapi tekanan.

Tekanan yang dialami bayi dan kanak-kanak sukar dikesan, kecuali melalui perubahan tingkah laku. Mungkin ada yang bertanya bagaimana bayi boleh mengalami tekanan pada usia semuda itu. Ketika diurut, bayi menerima dua perkara iaitu tekanan dan kelegaan.

Rangsangan yang diberi ketika mengurut dan pergerakan angin pada kulit sebenarnya boleh menjadi sumber tekanan kepada bayi, tetapi ia diseimbangkan dengan suara, bau dan sentuhan ibu atau bapa yang mengurut mereka.

Urutan boleh mengurangkan paras hormon kortisol (hormon tekanan), membuatkan kanak-kanak tidur lebih nyenyak. Malah, kajian Institut Sentuhan Miami, Florida mendapati bayi yang diurut menunjukkan peningkatan sel darah putih yang bertanggungjawab mampu membunuh banyak sel tumor. Ia secara tidak langsung dapat meningkatkan daya ketahanan badan terhadap jangkitan.

Lebih penting, urutan banyak manfaatnya kepada bayi pra matang. Kajian mendapati urutan mampu meningkatkan kemahiran motor dan merangsang perkembangan mental bayi.

Kajian Odense Hospital, Denmark mendapati bayi yang diurut menunjukkan banyak perubahan positif, terutama pada pernafasan, warna kulit, ekspresi wajah, kemampuan menggerakkan anggota badan dan peningkatan paras oksigen dalam darah.

p/s: sumber komuniti mengandung.com

Positif tangani anak cedera otak

Positif tangani anak cedera otak

APABILA anak-anak terlebih aktif, tidak menangis apabila jatuh dari tempat tinggi, kurang kepekaan merasa atau lambat respons terhadap sesuatu perkara yang menggemparkan, anda perlu berhati-hati! Terdapat kemungkinan anak anda mengalami kecederaan otak.

Masyarakat yang menyaksikan senario tersebut pula besar kemungkinan melabelkan anak anda sebagai cacat akal, hiperaktif, lembam, menghidapi penyakit cerebral palsy, autisme, epilepsi atau mungkin juga Down Sindrom. Ibu bapa pula yang tidak mempunyai ilmu perubatan secukupnya mungkin hanya akan membiarkan keadaan tersebut dan menganggapnya sebagai takdir semata-mata.

Bergantung pada apakah kecederaan otak yang dihadapi, anak-anak pastinya akan berhadapan dengan masalah tertentu seperti pergerakan lambat, masalah penglihatan, pendengaran, pertuturan, pembelajaran atau mungkin juga gabungan antara semua masalah tersebut.

Lebih teruk jika anak tersebut mengalami masalah lain seperti alahan, masalah penghadaman serta masalah kesihatan lain yang boleh menjurus kepada taraf kesihatannya secara keseluruhan.

Dan jika anda membiarkan sahaja perkara tersebut, ia akan menjadi lebih teruk. Padahal kecederaan otak tersebut sebenarnya boleh dirawat hingga anak menjadi normal kembali.

Pakar Terapi Fizikal Institutes for The Achievement of Human Potential (IAHP), Glenn Doman berkata, otak adalah organ utama yang menentukan kelancaran pergerakan seluruh badan.

"Terdapat lima deria yang boleh ditafsir oleh otak iaitu penglihatan, pendengaran, merasa, perasaan dan bau. Manusia mempelajari sesuatu menerusi lima deria ini," jelas beliau.

Doman berkata, terdapat ribuan cara untuk merangsang otak melalui lima pancaindera tersebut.

"Apabila salah satu fungsi otak dapat dipertingkat, maka fungsi lain juga boleh dipertingkat ke tahap tertentu. Perlu diingat, otak semakin berkembang apabila digunakan dan dirangsang," kata penulis buku What To Do About Your Brain-Injured Child ini.

Doman berkata, ramai orang beranggapan bahawa tahap keupayaan otak adalah sama sejak dilahirkan hingga besar. Tanggapan tersebut tidak benar sama sekali kerana otak sebenarnya boleh berkembang apabila kita menggunakan cara rangsangan yang betul, bergantung kepada tahap kecederaannya.

Beliau juga percaya bahawa disebabkan pembangunan neurologi kanak-kanak yang mengalami kecederaan otak boleh dipercepat, perkara yang sama boleh dilakukan kepada kanak-kanak yang sihat.

"Apabila kecederaan berlaku, ia sebenarnya berlaku di dalam otak. Merawati simptom otak tersebut tidak memberi harapan semata-mata tetapi harus diingat, kanak-kanak yang mengalami kecederaan otak bukanlah tidak mempunyai harapan untuk menjadi normal, cuma perhatian dan cara rawatan perlulah berterusan dan teknik yang betul," jelasnya.

Menurut Doman, rawatan dan terapi pada anak-anak yang mengalami kecederaan otak dilakukan pada pelbagai frasa seperti pergerakan, kepintaran, komunikasi, cara pergaulan, pemakanan, perubatan dan pembedahan jika perlu.

"Ibu bapa yang mempunyai anak yang mengalami simptom yang disebutkan di atas perlu tahu bahawa beribu-ribu kanak-kanak di seluruh dunia yang pernah mengalami kecederaan otak kini dalam proses untuk menjadi normal dan ramai juga yang telah berjaya dalam rawatan mereka.

Setiap ibu bapa harus mengambil langkah proaktif untuk memberi harapan kepada anak yang mengalami kecederaan otak untuk menempuhi kehidupan normal seperti kanak-kanak lain," tambahnya.

Pesan Doman, sebagai ibu bapa yang mempunyai anak yang mengalami kecederaan otak, perlu mempunyai sikap-sikap seperti di bawah :-

* Jangan ada istilah 'tiada harapan' dalam diri.
* Masa adalah 'musuh' pada kanak-kanak yang mengalami kecederaan otak, lebih cepat mendapat rawatan, lebih cerah harapan untuk menjadi normal.
* Jangan biarkan anak anda menjadi mangsa rawatan alternatif yang anda sendiri tidak pasti keberkesanannya.
* Beri penerangan pada ahli keluarga lain mengapa rawatan perlu pada anak anda.
* Yakin pada potensi yang ada pada anak, hanya anda yang mengetahui tentang diri anak anda sepenuhnya.
* Anak anda itu sebenarnya lagi tabah daripada yang anda fikirkan.
* Anak itulah yang paling berani dalam ahli keluarga anda.
* Anak anda berhak untuk mendapatkan yang terbaik dan andalah yang perlu mencarinya untuk mereka.
* Akhir sekali, ibu bapa jangan sekali-kali mengaku kalah.

Thursday, May 21, 2009

Sebuah catatan..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Hari ini saya pulang agak lewat dari SMU (A) HAMIDIAH, ada solat hajat dan tazkirah di sekolah, selepas selesai saya megimamah solat zohor dan solat hajat serta memberi tazkirah kepada para pelajar di musalla sekolah, masa tu semua guru dah pun pulang ke rumah, cuma tinggal beberapa guru di situ. Puas hati saya sebab dapat "meleter" kecaknaan tentang peperiksaan pertengahan tahun yang sedang berlangsung.. bila sibuk gitu, terlupa yang anak kat umah demam (adakah aku ibu yang tidak mithali..?), terus jer balik ke umah...

Rumah agak bersih hari ni. hmm.. sebab semalam saya "rajin", habih area saya buat rombakkan. al-maklum, suami nak pulang dari sabah setelah duk situ selama 6 hari.. Barangkali Mujib demam kes ingat kat abi dia.. mugkin ker?

Muhib pula, pihak nasom dari pusat datang ke sini utk temubual dengan parent. setiap parent masing-masing dah ada jadual utk di interview. semuanya di catat oleh 2 petugas dan kami di beri borang utk di isi, bila dah beres semua akan di mesyuaratkan utk tahu rawatan apa yang sesuai utk Muhib, sebab setiap budak autism berbeza..

Friday, May 15, 2009

Sinar untuk kanak-kanak autistik

Disediakan oleh PUAN MUNIRAH BINTI SABRAN (Penyelaras PPKI)


Keluarga boleh menghantar si kecil di beberapa rumah khusus untuk melatih si kecil berdikari


PADANG kecil yang terletak di antara dua buah rumah teres setingkat itu tiba-tiba menjadi riuh rendah dengan sebilangan kanak-kanak berebut-rebut memanjat dan bermain gelungsur. Terik matahari yang menggigit kulit langsung tidak diendahkan walaupun kebanyakan mereka juga berpuasa.


Tanpa deringan loceng, tepat 12.30 tengah hari, kanak-kanak istimewa yang mengalami masalah autisme itu bagaikan cacing kepanasan kerana dapat merasakan waktu belajar di Rumah Kanak-Kanak Autistik di Jalan Chan Chin Mooi itu sudah tamat.


Sememangnya mereka dianugerahkan dengan keistimewaan yang tidak dimiliki orang lain. Tidak perlu melihat jam atau diberitahu guru, mereka juga dapat merasakan ibu bapa masing-masing sudah menunggu di luar untuk membawa mereka pulang.


Ketika pelajar sebelah pagi berpusu-pusu keluar, pelajar sebelah petang pula sudah siap sedia di dalam bilik darjah masing-masing. Walaupun terdapat dua rumah, hanya rumah di belakang yang mempunyai tiga bilik dan ruang tamu digunakan untuk aktiviti pembelajaran.


Kehadiran tetamu daripada media dan Procter & Gamble (Malaysia) Sdn Bhd (P&G) langsung tidak dipedulikan. Ada juga yang nakal cuba menarik kamera jurugambar dan tidak mahu melepaskan mikrofon wartawan televisyen yang menemuramah mereka. Sesi lawatan itu diadakan selepas majlis perasmian kempen amal P&G Gandakan Kegembiraan Hari Raya bagi menyalurkan dana kepada Persatuan Kebangsaan Autisme Malaysia (Nasom). Ia dirasmikan Pengurus Perhubungan Awam P&G, Zadil Hanief Mohamed Zaidi. Turut hadir, Presiden Nasom, Megat Ahmad Shahrani Megat Sharuddin.


Megat Ahmad berkata, usaha P&G wajar diberikan sokongan oleh orang ramai. Hasil sumbangan itu bakal digunakan untuk membina bilik bacaan dan komputer di rumah berkenaan.


“Nasom mempunyai 15 pusat bagi menjalankan program intervensi bagi kanak-kanak autistik berusia antara dua hingga 14 tahun. Tiga pusat lagi bagi latihan vokasional di bawah program pengesanan keperluan khas. Autisme adalah penyakit yang tidak boleh diubati, tetapi penghidapnya boleh dilatih sehingga mereka mampu berdikari. Usaha perlu dilakukan bagi membantu memberikan kemahiran hidup kepada kanak-kanak ini agar mereka boleh berdikari seperti orang lain,” katanya.


Megat yang juga mempunyai anak lelaki autistik mengakui membela kanak-kanak begini amat sukar kerana kelakuan mereka yang sangat aktif dan kadangkala agak pelik. Katanya, anaknya itu pernah hilang beberapa kali kerana pergerakannya sukar dikawal.


“Memang bukan senang hendak mengawal kanak-kanak autistik. Anak saya sendiri pernah hilang empat jam. Rupa-rupanya dia berjalan kaki tanpa kasut sejauh lima kilometer. Dia juga pernah hilang di pusat beli-belah. Seperti kanak-kanak autistik lain, hobinya juga pelik. Ada satu masa, dia gemar menggunting tali pinggang dan satu masa lagi menggunting beg tangan. Hobi ini biasanya tidak lama dan bertukar-tukar,” katanya.Sementara itu, penyelia dan guru rumah berkenaan, Hasliza Abd Hamid, berkata ibu bapa boleh menghantar anak ke rumah berkenaan sebaik saja anak mereka disahkan doktor menghidap autisme. Lazimnya autisme boleh dikesan pada usia tiga hingga empat tahun. Bagi kes lebih sederhana, ia mungkin dikesan pada usia lima hingga enam tahun.


“Kanak-kanak berusia enam tahun ke bawah diletakkan di bawah program intervensi awal. Sebaik dimasukkan ke sini, mereka akan dinilai dari segi keupayaan menjaga diri sendiri seperti tahu ke tandas, memakai kasut, baju dan sebagainya. Jika mereka tidak boleh, kita akan ajar peringkat demi peringkat asas menjaga diri,” katanya.


Beliau berkata, kira-kira 30 peratus kanak-kanak yang dimasukkan ke rumah berkenaan memiliki asas ini akan diserap ke program pertengahan iaitu belajar ko-kurikulum yang ada disediakan. Ia mengambil masa sekurang-kurangnya enam bulan sehingga setahun sebelum melangkah ke peringkat lanjutan dan kemahiran vokasional seperti membuat kek serta roti selain cucian pakaian.


“Sistem akademik di sini sudah tentu berbeza dengan sekolah biasa. Walaupun kelihatan normal, mereka tidak boleh ke sekolah biasa kerana tahap pemikiran mereka tidak sama dengan kanak-kanak biasa. Sesetengahnya tidak boleh bercakap. Bagaimanapun, bukan mustahil untuk mereka belajar lebih tinggi kerana pada tahun ini kita mempunyai dua pelajar iaitu Lu Kok Choon dan Khairul Hazim Zainuddin yang masing-masing berusia 14 tahun bakal menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR). Kalau mereka lulus, kita akan cuba masukkan ke sekolah menengah pula,” katanya.


Selain aktiviti dalam kelas, kanak-kanak itu juga terbabit dengan aktiviti luar seperti menunggang kuda di Kelab Polo Diraja Selangor setiap Selasa ataupun berkhemah di dalam kawasan rumah berkenaan. Sehingga kini, terdapat 83 kanak-kanak di rumah berkenaan.


INFO: Apakah yang ditawarkan Nasom?


Program:


Intensif intervensi awal (2 hingga 5 tahun) Kemahiran: Asas diri, pertuturan dan komunikasi,
intervensi tingkah laku, pertumbuhan motor.

Intervensi awal (5 hingga 7 tahun) Kemahiran: Pengubahsuaian tingkah laku, kemahiran kehidupan harian, kognitif dan pra akademik.

Hala tuju utama (5 hingga 7 tahun)Kemahiran: Pengubahsuaian tingkah laku, kemahiran kehidupan harian, kognitif dan akademik, komunikasi dan sosial.

Elementari (7 hingga 12 tahun) Kemahiran: Pengurusan tingkah laku, sosial dan akademik.

Pra vokasional (12 hingga 14 tahun) Kemahiran: Sosial, fungsi akademik dan bantuan diri.


Vokasional Kemahiran:
Sosial, akademik, bantuan diri, kemahiran membuat bakeri, pencucian pakaian.

Telefon: 03-40223744

emel: nasom@streamyx.com


Oleh Halina Mohd Noor
halina@bharian.com.my

Berita Harian, 13 September 2008

Sunday, May 3, 2009

Autism Spectrum Disorder

MASALAH PEMBELAJARAN AUTISME (AUTISM SPECTRUM DISORDER)

DEFINISI


Autisme didefinasikan sebagai kanak-kanak yang berada dalam dunianya sendiri atau menurut Leo Kanner (1943) sebagai individu yang tidak berkeupayaan menyesuaikan diri mereka secara normal dengan persekitaran. Menurut kajian Persatuan Kebangsaan Autisme Malaysia (NASOM) menjelaskan maksud Autisme seperti berikut:


“Autisme adalah satu kekurangan seumur hidup dan menampakkan kesannya dalam masa 30 bulan yang pertama seseorang bayi. Komunikasi antara mereka adalah terbantut dan mereka tidak dapat berhubung dengan secara langsung. Mereka juga mempunyai masalah tingkah laku. Individu autisme mempunyai kelebihan intelek yang luas. Kerap kali mereka menunjukkan kelebihan dalam bidang matematik atau kemahiran makenikal ataupun dalam seni muzik, ‘rote memory’ dan lain-lain”.


FAKTOR-FAKTOR AUTISME


Dari segi genetik, adik-adik kepada individu autistik lebih berisiko mengalami autisme berbanding orang lain, terutama bagi pasangan kembar seiras. Selain itu, autisme juga sering dikaitkan dengan kecelaruan genetik dan masalah yang berkaitan dengan perubatan seperti Fergile X syndrome, Tuberous Sclerosis dan Phenylketonuria (PKU).


Masalah sebelum dan selepas kelahiran juga boleh menyebabkan autisme. Diantaranya adalah seperti jangkitan rubella semasa dalam kandungan ibu, encephalitis, kekurangan oksigen semasa lahir, keracunan makanan dan bengkak cantik (mumps). Susunan kedudukan adik beradik juga boleh menyumbang kepada masalah autisme, iaitu anak sulung dalam keluarga yang mempunyai dua anak, anak yang keempat atau yang berikutnya bagi keluarga yang mempunyai empat atau lebih (Gargiulo, 2003).


Berkaitan dengan fungsi otak, terdapat bukti yang kukuh bahawa ketidakfungsian cereblum, limbic system dan kemungkinan juga temporal lobe dan cortex terjadi kepada individu autisme.


Kewujudan autisme juga dikaitkan dengan faktor kecelaruan autoimmune dan juga persekitaran. Dalam sesetengah keluarga yang mempunyai anak autisme, ketidakfungsian pelalian (immune dysfunstion) akan berkait dengan beberapa faktor persekitaran yang boleh menyebabkan autisme. Terutamanya alahan kepada makanan seperti susu dan gandum yang tidak dapat dicernakan dengan baik. Terdapat lebih dari 60% kanak-kanak autistik mempunyai sistem pencernaan yang kurang baik. Makanan seperti susu berasaskan haiwan dan tepung gandum tidak dapat dicerna dengan baik dan menyebabkan protien daripada makanan ini tidak bertukar menjadi asid amino ataupun pepton, iaitu bentuk rantaian yang mana akhirnya dibuang memlalui kencing. Bagi kanak-kanak autistik, pepton ini diserap kembali oleh tubuh, memasuki aliran darah, terus ke otak dan diubah menjadi morfin iaitu casomorfin dan gliadrofin yang merosakkan sel-sel otak dan menyebabkan fungsi otak terganggu. Fungsi otak yang terganggu adalah yang melibatkan fungsi kognitif, komunikasi reseptif, tumpuan perhatian dan tingkah laku (Jamila K.A. Mohamed, 2005


CIRI-CIRI AUTISME


Jamila K.A. Mohamed (2005), telah menggabungkan kesemua ciri kanak-kanak autisme dan dibahagikan kepada enam bidang iaitu:


i. Komunikasi

Kanak-kanak autisme menunjukkan ciri-ciri komunikasi seperti berikut:

Perkembangan bahasa lambat ataupun tiada langsung.

Kelihatan seperti bermasalah pendengaran dan tidak

mengendahkan apa yang dikatakan oleh orang lain.

Jarang menggunakan bahasa.

Sukar diajak bercakap.

Kadang kala dapat menuturkan sesuatu tetapi buat seketika sahaja.

Perkataan atau jawapan yang dituturkan tidak sesuai dengan pertanyaan.

Mengeluarkan bahasa yang tidak difahami.

Meniru perbualan ataupun nyanyian tanpa mengerti maksudnya.

Suka menarik tangan orang lain apabila meminta sesuatu.



ii. Interaksi Sosial

Interaksi sosial kanak-kanak autisme dapat digolongkan sebagai sangat sukar dan ekstrem:

Suka bersendirian.

Tiada perhubungan mata (eye contact) dan sentiasa mengelak daripada

memandang orang lain.

Tidak gemar bermain dengan rakan dan sering menolak ajakan rakan.

Suka menjauhkan diri dan duduk di suatu sudut.



iii. Gangguan Deria

Diantara ciri-ciri gangguan deria kanak-kanak autisme adalah:

Sensitif pada sentuhan.

Tidak suka dipegang ataupun dipeluk.

Sensitif dengan bunyi yang kuat dan menutup telinga.

Suka mencium dan menjilat mainan atau benda lain.



iv. Pola Bermain

Pola bermain kanak-kanak autisme ditunjukkan seperti berikut:

Tidak suka bermain seperti rakan-rakan sebayanya.

Tidak bermain mengikut cara biasa, dan suka memutar-mutar ataupun

melambung-lambung dan menyambut mainan atau apa saja yang

dipegangnya.

Suka dengan objek-objek yang berputar seperti kipas angin.

Apabila menyukai sesuatu benda, terus dipegang dan dibawa ke mana

sahaja.



v. Tingkah Laku

Tingkah laku kanak-kanak autisme adalah seperti berikut:

Sama ada hiperaktif ataupun hippoaktif.

Melakukan perbuatan ataupun gerakan yang sama dan berulang-ulang

seperti bergoyang-goyang, mengepak-ngepak tangan dan menepuk-

nepuk tangan, berlari atau berjalan mundar mandir.

Tidak suka pada perubahan (daripada apa yang sedang dilakukannya).

Dapat duduk dengan lama tanpa berbuat apa-apa dan tanpa sebarang

reaksi.



vi. Emosi

Emosi kanak-kanak autisme sangat sukar diramal dan berubah-rubah. Diantaranya ialah:

Sering marah, ketawa dan menangis tanpa sebab, mengamuk tanpa

terkawal jika tidak dituruti kemahuannya atau dilarang daripada

melakukan sesuatu yang diingininya.

Merosakkan apa saja yang ada disekitarnya jika emosinya terganggu.

Menyerang sesiapa sahaja berhampirannya jika emosinya terganggu.

Adakalanya mencederakan dirinya sendiri.

Tiada rasa simpati dan tidak memahami perasaan orang lain.



PERKHIDMATAN INTERVENSI UNTUK KANAK-KANAK AUTISME


Proses intervensi bagi kanak-kanak autistik bermula sebaik saja masalah ini dikesan. Tumpuan intervensi pada peringkat pemulaan tertumpu kepada rawatan perubatan dan pengurusan tingkah laku. Rawatan perubatan yang luas digunakan untuk kanak-kanak autistik adalah penggunaan ubatan Ritalin untuk merawat masalah kurang tumpuan dan hiperaktif. Selain itu, pengambilan vitamin B6 bersama magnesium juga dapat membantu meningkatkan kesedaran dan tumpuan perhatian kanak-kanak autistik.


Pengurusan tingkah laku merangkumi pelbagai strategi dan teknik yang digunakan untuk menambah atau mengekalkan tingkah laku sasaran (positif) dan mengurang atau menghapus tingkah laku sesuai. Diantara teknik yang digunakan adalah seperti pengasingan, kejelakan, time-out, shaping, memberi ganjaran dan sebagainya. Perkhidmatan interventif awal sangat penting bagi kanak-kanak autistik untuk membantu mengurangkan masalah autistik yang mereka alami. Selain rawatan perubatan dan pengurusan tingkah laku, perkhidmatan intervensi awal termasuklah pendidikan terancang.


Kanak–kanak autisme boleh dididik melalui program pendidikan yang bersepadu dan terancang. Keunikan corak pembelajaran mereka adalah disebabkan kepelbagaian atau kerencaman masalah lain yang berkait dengan masalah autisme itu sendiri seperti masalah tingkah laku, emosi, komunikasi, sosial, dan kognitif. Kanak-kanak ini diajar oleh guru-guru yang terlatih dalam bidang Pendidikan Khas. Bagi mencapai objektif pembelajaran kanak-kanak autisme ini, semua pihak yang terlibat terutamanya guru-guru hendaklah mempunyai kerjasama yang erat dengan ibubapa murid. Matlamat utama adalah supaya kemahiran dan pendekatan yang diajar di sekolah diteruskan dan diaplikasikan oleh ibubapa di rumah terutamanya dalam aspek pengurusan tingkah laku. Dalam kebanyakkan kes, kanak-kanak yang sudah biasa dengan tingkah laku tertentu yang kurang sesuai mendapati sukar untuk mengubah atau menghentikan tingkah laku tersebut apabila berada di sekolah. Usaha guru untuk mengubah tingkah laku itu tidak akan berjaya sekiranya tidak ada kesinambungan usaha tersebut di rumah oleh ibubapa.


Kanak-kanak autisme yang menunjukkan prestasi yang baik di dalam kelasnya diberi peluang untuk meningkatkan lagi keupayaannya melalui program Pendidikan Inklusif. Pelajar ini akan ditempatkan di Kelas Aliran Perdana untuk belajar bersama-sama dengan rakan sebaya lain yang normal. Pada peringkat awal, kanak-kanak ini akan ditemani oleh guru pembimbing. Guru pembimbing akan membantu dan memantau kanak-kanak ini belajar. Kurikulum untuk kanak-kanak autisme adalah sama seperti kanak-kanak berkepeluan khas yang lain juga.


Apabila kanak-kanak ini ditempatkan di dalam kelas Program Pendidikan Khas Integrasi (Bermasalah Pembelajaran), mereka akan belajar mengikut Kurikulum Pendidikan Khas yang disediakan oleh Jabatan Pendidikan Khas. Guru akan menyampaikan pelajarannya mengikut tahap keupayaan murid dan tidak begitu terikat dengan sukatan pelajaran.


RUJUKAN


Jamila K.A. Mohamed (2006). Pendidikan Khas untuk Kanak-kanak Istimewa.


Kuala Lumpur : PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.


Kemementerian Pendidikan Malaysia (2005). Buku Maklumat Pendidikan Khas : Kuala Lumpur.


Jabatan Pendidikan Khas, Kementerian Pelajaran Malaysia, (2000). Sukatan Pelajaran Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran Sekolah Rendah dan Menengah.


Modul Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran : Open University Malaysia.

Saturday, May 2, 2009

Update On Mujib 2

Adik main...
Abi ngan abe mana??

Mujib dan Fatimah sedang bermain bersama..

takde barang dalam troli tu, yang ada anak-anakanda.. :-)

Mujib kena tanam.. takut jer nampaknya dia

Sekadar rumah..

Assalamulaikum warahmatullah...

lama saya tak online. sibuk dengan tugasan harian, kelas tambahan, dengan terapi Muhib, (si Mujib takpe jer dia , mudah nak urus dia ) dan urusan pindah rumah.. pindah nyer dah lama, siap ada wayerles lagi kat umah. internet unlimited.. (tp tak sempat jugak nak pegang keyboard). Hmm.. baru jer naik dalam bulan rabiul awwal yang lalu. rumah pun tak berapa nak beres.. boleh la buat apa saja umah ni.. nak deko ker nak apa ker.. sebab umah sendiri :-) alhamdulillah.

Mujib posting.. :-)

Abi baru balik kerje..

rumah yang tak berapa ada eksesori .. langsir pun tak siap lagik :-)

Perabot yang mesra kanak-kanak ..hehe

ambik satu section jer.. sebab seksen lain "tak beres ngemas" hehe

Jemput datang umah kekawan.. :-)

Santapan rohani ...

Abi bagi kuliah.. Muhib dan Mujib suka dengar:-


Monday, February 16, 2009

Jadilah parent terbaik- dedikasi buat parent yg ada anak autisme



Bismillah dan assalamualaikum warahmatullah..

Mungkin disebabkan penat belajar pagi tadi di nasom, Muhib lena jer.. lama dia tidur tengahhari tadi.. (moga2 malam ni pun dia tidur awal dan lena). Muhib sekarang tidak lagi berada di nursery iQ anakku tetapi kami tinggalkan dia di pusat autisme USM-NASOM yang baru bermula pada hari ini. bermula jam 8pagi hingga jam 12 tengahhari.

Balik USM... Saya tinggalkan Muhib seketika tengah hari tadi kerana di sekolah ada latihan dan saringan sukan.


Mempunyai anak autisme memang agak memenatkan dan memaksa kita untuk lebih "kuat" sebab segala pengurusan dirinya perlu kita jaga dan uruskan. Kebiasaan anak autisme ini sukar utk tidur malam, sukar untuk makan, sukar untuk bergaul dengan orang lain, apatah lagi mereka ini sukar untuk bertutur!.

Muhib kebiasaannya pada setiap malam, tidurnya akan terganggu.. dan menagis dengan kuat pada pukul 2 atau 3 pagi. itulah rutin tidur malamnya. untuk tidak mengganggu tidur jiran lain, abinya akan membawanya menaiki kereta, akhirnya dia tidur berbilikkan dalam kereta dan berkatilkan kusyen kereta.


Dari aspek pemakanan pula, Muhib cerewet terhadap semua jenis makanan kecuali kuih kapit dan kacang pistacio. Kalau saya mengambil masa 30 minit untuk memasak lauk pauk, bila dah sudah, dalam masa 2 minit jer dia terus berlari kerana tak mahu makan. tak berbaloi saya memasak.. kekadang saya paksa jugak dia makan, tp nampak tensen dia.. kesian pulak.

Berat untuk berkata2 tapi berat lagi bahu yang memikul. Untuk parent yang ada anak autisme janganlah berputus asa.. insyaallah, Allah takkan uji kita kalau kita sendiri tak mampu utk pikulnya, kita sesama berkongsi.. cubalah:

1. Lihat anak dari aspek kelebihan jangan lihat anak dari aspek kekurangan.
Khamis lalu, Muhib dah pandai tadah kedua belah tangan dan mengaminkan, sambil menyebut amin... itulah detik bahagia buat saya sebagai ibu.. sebab muhib dah boleh tahu konsep tersebut. Dia juga terlalu obses pada kain telekung labuh saya. kalau saya balik kerja,dia akan pegang dan peluk serta seret ke merata-rata tempat kain tudung saya itu. walaupun agak tidak normal pelakuannya, saya akan anggap itu sebagai satu kelebihan dia.

2. Jangan jemu dan malu mencari maklumat.
Anak sebegini Allah kurniakan pada kita, jangan jemu untuk kita mencari maklumat serta informasi baru. Biasanya saya dapat maklumat melalui terapis dan web site. banyak dalam tenet.

3. Memilih terapi dan mencari penawar utk anak.
walaupun kajian mengatakan bahawa tiada ubat utk autisme, perlu kita membawanya menjalani terapi di hospital atau private punya terapi, terutamanya occupation terapi dan speech therapy. Bebaru ni, kami bawa Muhib bertemu dengan Dato' Doktor Harun Din.. lepas ni ingin bawa mengurut refleks... dulu makan ubat homopati.. utk cucuk akupuncur saya tak berani nak bawa dia.. stemcell pun saya tak berani..

4. Berkongsi dengan parent yang ada anak autisme yang lain.
Melalui perkongsian cerita, pengalaman, tempat berubat dan kaedah terapi anak autisme lain ianya sungguh bermakna dan berharga buat saya. ini kerana hanya ibu bapa yang mempunyai anak sebegini sahaja yang faham perasaan dan pemikiran kita. melaluinya, saya dapat ramai sahabat baru yang boleh kami syer... tambahan pula, parent support usm baru ditubuhkan.. baguslah.

5. Peranan keluarga yang sangat besar.
masa bersama keluarga adalah masa yg paling penting utk anak ini berinteraksi dgn ahli keluarga. sama ada keluarga kecil atau keluagra besar. ahli keluarga kena faham dan beri galakkan utk anak istimewa ini. tok, nenek, mak saudara,pak sedara, adik beradik pesakit autisme memerlukan anda..

6.Janganlah memukul anak.
Tipu kalau saya kata, saya tak pernah pukul Muhib.. pernah... time saya panggil dia buat tak tahu. time dia mengamuk tak tahu kenapa.. time dia menjerit yang saya dah habis cara utk memujuknya.. tp makin kuat dia menangis.. masa tu, hilang dah sabar.. terus jer naik tangan,walaupun niat hanya utk mendisiplin dan mendidiknya.. tapi lepas tu, saya akan menyesal atas kekasaran saya. menangis sendiri!!

7. Ajaklah dia belajar bersosial.
Mujib suka panggil abangnya Muhib dgn panggilan- abee.., Mujib baru berusia 19 bulan tapi dah tahu buat ayat guna 2-3 patah perkataan. selalu dia panggil Muhib utk ajak bermain atau makan. saya akan galakkan mereka bertepuk bersama.. bermain bola besar bersama.. dan sebagainya. dengan sepupunya pun Muhib agak kurang bersosial memandangkan ramai daripadanya adalah lebih besar darinya. cuma ada 3 orang daripada berbelas-belas orang sepupu dia yang leih kurang seusia dengan muhib. jadi, saya selalu cipta permainan kalau mereka bersama. biasanya Muhib akan mengalah macam tu jer... takpelah,yg penting kita ciptakan suasana permainan bersama.

8. Janganlah terlalu membandingkan keadaan anak kita dengan anak yang normal.
biasalah mak ayah mana tak mahu anak dia hidup normal. tapi bila Allah dah uji begini, kenalah juga kita faham.. anak autisme tak sama dengan anak normal yang lain. jadi kita jangan lah sedih sangat bila tengok anak kita kurang berbanding budak lain. kenalah bawa bersabar selalu. dibimbangi kalau kita selalu membandingkan dangan anak normal, kita jadi patah semangat nak terapi anak autisme ni.

tetapi apa yg saya nak syer di sini, ada jugak orang yang selalu membangga-banggakan anak diorang di depan saya di tempat kerja walhal dah tahu saya mempunyai anak autisme.. saya faham mereka sememangnya tidak bermaksud apa-apa.. sekadar bercerita.. bahkan saya benar-benar tumpang gembira atas perkembangan anak-anak mereka. tetapi saya terasa hati apabila ada yang tergamak berkata dengan sengaja di dalam perbualan kami ramai-ramai : "anak yani jauh beza (ketinggalan jauh) berbanding dengan anak dia". Hanya Tuhan saja yang tahu bagaimana perasaan saya tika itu.


9. Menerima anak dengan segala kekurangan dan kelebihannya.
Terimalah seadanya anak kita.. ingatlah, Allah takkan uji kita jika kita tidak mampu memikulnya. hari ini kita susah insyaallah, Allah balasnya dengan pahala dan kesenangan di masa hadapan. insyaAllah.. jadilah parent terbaik utk anak autimse anda... mereka sungguh istimewa!

Thursday, February 12, 2009

Say No & Never To Celebrate Valentine's Day

Perayaan Hari Kekasih atau Valentine’s Day mula membudayai di kalangan masyarakat kita khususnya generasi muda, sekitar akhir tahun 1980-an kesan dari budaya asing yang masuk melalui berbagai saluran media sama ada cetak mahupun elektronik. Perayaan ini dikenali sebagai perayaan hari berkasih sayang, yang menurut mereka adalah saat yang paling tepat untuk mengungkapkan perasaan cinta dan kasih sayang kepada orang yang dicintai atau dikasihi.


Antara contoh-contoh sambutan yang diadakan adalah melalui program TV yang ditayangkan atas nama “Valentine’s Special”. Di samping itu, jika kita tinjau persiapan yang dilakukan oleh golongan yang meraikannya, didapati mereka sibuk memilih kad-kad ucapan Hari Kekasih, menempah cenderahati, jambangan bunga dan tempahan untuk makan malam bagi merayakan hari tersebut bersama pasangan masing-masing. Pihak hotel pula menawarkan pakej-pakej istimewa seumpama ‘Makan Malam Hari Kekasih atau Hidangan Makan Malam Romantik’ dan sebagainya yang mempunyai tujuan untuk menyambut Hari Kekasih.


Namun, apa yang membimbangkan sejak kebelakangan ini ialah pesta perayaan Hari Kekasih dirayakan dengan pelbagai sambutan yang tidak bermoral seperti yang dilaporkan oleh media massa, mereka banyak menghabiskan malam perayaan tersebut dengan berpasangpasangan serta bergaul bebas dan sebahagiannya diakhiri dengan pesta seks.


Sejarah Permulaan Valentine’s Day


Kebanyakan masyarakat khususnya generasi muda pada hari ini, hanya mengikut apa sahaja yang datang dari barat tanpa mahu mempersoalkan sama ada Valentine’s Day wajar disambut ataupun tidak. Sebenarnya, Valentine’s Day mempunyai hubungan yang rapat dengan sejarah, tradisi dan ajaran Kristian. Terdapat tiga pendapat mengenai asal-usul Valentine’s Day :

  1. Valentine’s Day bermula semasa pemerintahan empayar Rom iaitu dengan menetapkan 14 Februari sebagai hari cuti bagi orang Juno ratu kepada dewa-dewa dan dewi-dewi Rom. Hari berikutnya iaitu 15 Februari bermulanya Pesta Lupercalia iaitu perayaan tradisi bagi masyarakat Rom di mana pada malam pesta tersebut, nama-nama gadis Rom ditulis di atas kertas dan dimasukkan ke dalam bekas. Setiap pemuda akan mencabut nama di dalam bekas itu dan nama yang terpilih akan menjadi pasangannya di sepanjang pesta berlangsung.

  1. Pendapat kedua menyatakan pada 14 Februari 270 Masihi, St. Valentine dibunuh kerana mpertelingkahannya dengan Raja mRomawi yang diperintah oleh Raja Claudius II (268-270M).

  1. Pada waktu itu Raja Claudius telah membatalkan semua perkahwinan dan mpertunangan kerana Rom banyak terlibat di dalam peperangan. Menyedari hakikat itu, St.Valentine dan St. Marius telah mengahwinkan orang-orang Kristian dengan pasangan mereka secara rahsia. Akibat perbuatan tersebut, St. Valentine telah ditangkap dandiheret, yang akhirnya dihukum belantan sehingga mati serta dipenggal kepalanya pada 14 Februari dalam tahun 270 Masihi. Bagi memperingatinya sebagai symbol ketabahan, keberanian dan kepasrahan dalam menghadapi cubaan hidup, maka 14 Februari dijadikan sebagai hari memperingati kematian St. Valentine sebagai upacara keagamaan.

  1. Pendapat ketiga mengatakan Valentine’s Day diambil daripada nama seorang paderi myang paling berpengaruh pada zaman pemerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol iaitu St. Valentine yang status kedudukannya adalah di tempat kedua tertinggi selepas Pope. Apabila St. Valentine menyatakan hasrat untuk berkahwin dengan pasangannya dari pengamal protestan sewaktu kerajaan Sepanyol berjaya menumpaskan kerajaan Islam, timbul kegemparan rakyat Cordova kerana St. Valentine merupakan seorang Paderi Katolik yang tidak boleh berkahwin dengan pengamal Protestan, lebih-lebih lagi paderi sememangnya tidak boleh berkahwin. Tindakan St. Valentine yang mengambil keputusan berkahwin dengan pasangannya itu telah menimbulkan rasa murka Ratu Isabella, lalu memenjarakannya buat sementara waktu. Ratu menetapkan 14 Februari sebagai Hari Kekasih untuk St. Valentine sendiri.


HUKUM ORANG ISLAM MENYAMBUT PERAYAAN VALENTINE’S

budaya dan amalan meraikan Valentine’s Day adalah dilarang sama sekali oleh agama Islam. Ini adalah kerana perayaan tersebut mengandungi unsur-unsur ritual dan kepercayaan agama Kristian serta amalannya yang bercampur baur dengan maksiat.


Keputusan Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor

Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor Kali 1/2006 pada 21 Februari 2006 telah memutuskan bahawa :

“Amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur

dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam”.


Hujjah dan Dalil

Islam sangat prihatin dan menghendaki supaya umatnya mempunyai identiti yang tersendiri dan berbeza dengan identiti umat yang lain. Kerana itu penghayatan akidah Islam, pelaksanaan ibadah, muamalah dan akhlak serta tradisi-tradisi yang ada pada umat Islam tidak boleh sama dan serupa dengan umat lain. Dalam erti kata lain umat Islam tidak boleh mencampur adukkan akidah dan peribadatan agamanya dengan akidah dan peribadatan agama lain. Ini berdasarkan firman Allah S.W.T. ;

Bermaksud:


“Katakanlah (wahai Muhammad): Hai orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) apa yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, dan bagi aku agamaku.” (al-Kafirun ayat 1-6)


Demikian juga penampilan peribadi umat Islam tidak boleh sama dengan umat lain dalam hal-hal bersifat individu, misalnya dalam hal berpakaian, minuman, hiasan rumah, gaya hidup, penampilan dan sebagainya. Hukum Islam jelas dalam hal melarang umatnya meniru atau menyerupai budaya dan cara hidup orang bukan Islam. Ini

berdasarkan hadith Rasulullah S.A.W. yang bermaksud:


“Sesiapa yang mengamalkan perkara yang bukan dari pada amalan kami maka ia akan ditolak.” ( Riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Kesimpulan


Sebagai kesimpulannya, budaya dan amalan meraikan Valentine’s Day adalah dilarang sama sekali oleh agama Islam. Ini adalah kerana perayaan tersebut mengandungi unsur-unsur ritual dan kepercayaan agama Kristian serta amalannya yang bercampur baur dengan maksiat.


Di dalam Islam, usaha untuk memupuk kasih sayang tidak semestinya dilakukan hanya pada hari tersebut sahaja kerana cinta merupakan satu proses yang berpanjangan dan berterusan sehingga seseorang menghembuskan nafasnya yang terakhir.


di petik dari Buletin at-taqwa bil 9 jabatan mufti negeri selangor