Saturday, April 21, 2007

TIPS: Warna Penting Dalam Pemakanan

Apakah benar warna pada buah-buahan dan sayuran menggambarkan khasiatnya? Buah-nuahan berwarna oren atau kekuningan dikatakan mengandungi karotine dan sejenis fitokimia yang boleh mengurangkan risiko barah. Bagaimanapun belum ada cukup bukti untuk menyokong teori ini. Seorang pakar perubatan barat, David Heber dalam satu kajiannya pernah menyebut bahawa, warna merupakan elemen penting dalam mengamalkan pemakanan yang baik. Sebagai seorang pakar perubatan yang membuat kajian mengenai pemakanan dan pencegahan barah selama lebih 20 tahun. Menurutnya, mengambil buah-buahan dan sayuran setiap hari belum boleh menjamin seseorang itu mendapat pemakanan yang diperlukan oleh tubuh keranan sesetengahnya kekurangan warna!

Merah/ungu
Makanan ini mengandungi anthocyanins, antioksida yang berupaya mengurangkan risiko sakit jantung dan stroke. Antara buahnya ialah blackberry, blueberry,cherry, granberry, plum, prune, anggur merah atauungu, raspberry, epal merah,kubis ungu, pera merah dan strawberry.

Merah
Apa jua makanan yang berasaakan tomato termasuk sos tomato dan salsa, mengandungi lycopene iaitu antioksidan yang mampu memerangi sel barah. Anda boleh mencuba jambu, anggur merah dan tembikai.

jingga
Beta karotine dalam makanan berwarna oren boleh membantu kesihatran mata dan kulit selain berupaya mengurangkan risiko sesetengah barah. Apricot, lobak, mangga, labu dan kentang.

Jingga/kuning
Sekumpulan dengan keluarga oren dan dipercayai kaya dengan beta cryptoxanthin dan antioksidan yang boleh melindungi sel tubuh. Madu, buah oren, betik, peach, nenas dan tangerine.

Kuning/hijau
Baik untuk melindungi mata. Makanan ini mengandungi lutien dan zeaxanthin yang boleh membantu mengatasi katarak dan pembinaan otot. Avocado, mustard, jagung, timun, kacang hijau, peas,kiwi, tembikai susu dan bayam.

Hijau
Tumbuhan hijau diperkayai dengan kimia semulajadi yang dikenali sebagai isothiocyanates, seperti sulforaphane dan indoles. Semua bahan kimia ini boleh meragsang pengeluaran enzim menentang barah oleh hati. Bok choy, broccoli, kubis dan bunga kubis.

Putih/hijau
Bawang putih ban bawang hijau mengandungi allicin, penghalang tumor. Cendawan juga memiliki bahan kimia yang mampu mengurangkan risiko penyakit. Kesemua sayuran ini diperkayai dengan flavonoid yang berupaya melindungi sel tubuh dari musnah. Asparagus, daun saderi, daun kucai dan daun bawang

No comments: