Tuesday, June 19, 2007

Sedangkan lidah lagi tergigit



Sedangkan lidah lagi tergigit.. ini kan pula suami isteri.. itulah hakikat kehidupan bersama.. suami isteri selama duk hidup bersama pasti ada time bertengkar atau tak sependapat... ada kan? Mesti ada punya..kalau tak banyak, sikit pun mesti ada..

Biasanya, selepas laki bini bergaduh dan bertengkar, mereka pasti mahu berdamai semula.. kalau boleh, mereka nak pergaduhan itulah yang terakhir, tapi kekadang kebiasaannya, apa yang berlaku adalah sebaliknya... esok lusa balah pulak. Hmm? nak buat macammana...? yang penting ialah, usaha kita untuk menjaga keharmonian keluarga.

Antara faktor yang menyebabkan suami isteri bergaduh dari semasa ke semasa ialah kerana mereka tidak menggunakan teknik yang betul untuk berdamai. Pakar komunikasi interpersonal memberi panduan untuk mencapai perdamaian yang tahan lama, antaranya ialah:

Jangan menghukum
Pergaduhan, pertengkaran dan konflik antara suami isteri meninggalkan kesan yang buruk kepada hati dan perasaan kedua-dua belah pihak. Dalam keadaan begitu, masing-masing cenderung nak menghukum antara satu sama lain, sebabnya nak memuaskan hati yang sedang sakit.

Lelaki dan wanita mempunyai cara sendiri apabila menghukum pasangan. Lelaki biasa akan “menarik diri“ dengan cara tidak mahu lagi bercakap dengan si isteri, melainkan terpaksa. Wanita pula cenderung untuk merajuk, menekan, menarik muka masam, menyindir, tidak mahu senyum dan tidak mahu melayan suami. nak tunjuk kuasa la sikit kononnya..

Namun, hukuman tidak mungkin menyelesaikan sebarang masalah. Hukuman juga tidak menolong proses berdamai. Malah ia hanya akan mempercepatkan proses keretakkan hubungan. Walau apa bentuk hukuman sekalipun, sama ada kecil ataupun besar, hukuman hanya menyukarkan proses perdamaian. Jadi, kalau benar masih ada niat mahu berdamai... ( orang kata, masih ada sayang...) janganlah menghukum.

Jangan berdusta
Kalau pasangan kita menunjukkan sikap mahu berdamai, dan kita sendiri pun juga mahu berdamai, janganlah nak berdalih lak. Jangan pura-pura tidak sudi.. pura-pura tarik harga, sengaja jual mahal.. seolah-oalh kita dah membenci dia. Perbuatan macam gitu ada risikonya dan akibatnyer tau. Dia mungkin menyangka kita betul-betul tak sudi dan tidak mahu berdamai. Akibatnya, dia terdorong untuk melupakan usaha berdamai. Ha... masa tu, barulah nak gigit jari... same jer suami ker isteri ker.. jangan buat gitu.

Jangan mencari salah
Kalau mahu untuk hidup terus bersama, berhentilah dari tabiat suka mencari salah pasangan. Perbuatan macam gitu.. mencari kelemahan kekurangan, menuduh... berleter dan mengkritik... tidak mungkin membawa penyelesaian. Ada kajian menyatakan, wanita cenderung menuduh suami bersalah apabila berlaku masalah dalam hubungan perkahwinan. Betul ker? Tak jugak kan......?

Elak bahasa negatif
Dua jenis bahasa negatif yang biasa digunakan apabila bergaduh ialah bahasa tuduhan dan bahasa celaan. Kalau mahu berdamai, berhentilah daripada menggunakan bahasa negatif. Tak baik.. apatah lagi kalau anak ada mendengarnyer..

Senyum semula
Kajian mendapati antara perkara yang banyak di sebut oleh lelaki terhadap bekas isteri mereka ialah janda mereka tidak senyum lagi. Jadi, senyumlah... walaupun susah bagaikan memanjat tiang bendera... kena senyum jugak..sebab... senyuman ialah cara yang mujarab untuk berdamai semula.

Kenal pasti punca masalah
Masalah ialah punca konflik yang utama... Selagi punca masalah itu tidak dikenal pasti dengan tepat untuk di atasi, selagi itulah konflik yang sama akan berulang kali dan tercetus lagi.

Kenal pasti dengan tepat punca masalah itu. Tujuannya bukanlah untuk mengungkit perkara yang sudah berlaku, tetapi bagi mengelakkannya berulang pada masa depan.

Apabila mengenal pasti punca masalah, jangan gunakan perkataan yang berfungsi sebagai label kepada perbuatan pasangan. Gunakan perkataan yang memperjelaskan apa yang sebenarnya dia telah lakukan sehingga tercetusnya konflik.
Isteri kekadang cuma mahukan perhatian dari suami.. tetapi di salah ertikan dengan firasat suami yang pelbagai.. jadi, suami cubalah buat manja-manja degan isteri skit... takpe.. isteri suka.. takkan nak suruh isteri aje yang manja kat dia kan...??

Kenal pasti perubahan

Perjelaskan dengan bahasa yang tepat apakah perubahan yang kita mahukan. Nak suami kita lebih cakna kat kita ker.. nak minta isteri senyum selalu ker... atau apa pun yang kita mahukan perubahan dari pasangan... beritahulah dengan jujur.
Ramai orang, apabila mahu pasangannya mengubah tingkahlaku, mereka bercakap secara am dan kabur. Mereka menggunakan perkataan yang mempunyai banyak makna (buat ayat kiasan la pulak.. terus terang jerlah..). Ini menyebabkan pasangannya tidak faham dengan jelas tingkah laku yang mana satu yang mesti diubahnya.

Kebolehan mencari gaduh dan berkonflik dengan pasangan sendiri tidak perlu nak dipelajari. Semua orang memiliki kebolehan tuh, ibarat manusia yang boleh berceramah, tetapi kebolehan hidup dalam perasaan seronok, gembira dan bahagia dengan pasangan mesti dipelajari sebagaimana manusia perlu belajar cara bagaimana berceramah dengan berkesan.!

2 comments:

Anonymous said...

Hmmm...mmg betul..sedangkan lidah lagi tergigit...
Kena byk muhasabah diri sendiri & berpikiran positif selalu..

Anonymous said...

InsyaAllah, semuanya dugaan akan menjadi nikmat jika kita meletakkan kasih Allah sebagai yg utama.