Monday, May 7, 2007

Punca Utama Keguguran


Apabila seseorang itu pernah mengalami keguguran dalam proses kehamilan, pasti kesan ke atas emosi dan psikologinya memerlukan masa yang lebih untuk kembali kepada emosi yang normal... walaupun tak pernah lagi saya merasainya, tapi saya dapat memahami perasaannya tika itu.

Rasa marah, tak percaya, bersalah, sedih, tertekan dan sebagainya pasti membuatkan seseorang wanita itu merasa sedikit tertekan dan emosi terganggu... Kala inilah, peranan seorang suami amat penting untuk memberikan keyakinan kepada si isteri untuk teruskan kehidupan seperti sedia kala.

Adalah normal sebenarnya bagi seseorang itu merasa sedih selepas berlaku keguguran. Rasa kasih dan sayang yang telah dikorbankan sepanjang proses kehamilan tidak dapat ditukar ganti dengan apa-apa pun.. tapi hendaklah kita sentiasa bersikap redha... redha terhadap ketentuan illahi. Allah swt hendak menguji tahap kesabaran seseorang dan dengannya keimanan kita ditingkatkan sekiranya kita sabar dan redha.

Terdapat beberapa faktor sebenarnya yang menjadi punca keguguran.. anatarnya ialah...:

Umur

Risiko kepada wanita yang hamil terlalu awal iaitu kurang daripada usia 15 tahun dan yang berusia lebih daripada 35 tahun.

Kemalangan yang tidak diingini

Termasuklah kemalangan jalan raya yang serius, terjatuh dan cedera. Kaalu kita bergerak dengan pergerakkan yang terlalu aktif pun tak leh juga seperti berlari, memanjat dan naik tangga turun tangga yang tinggi dengan kerap di awal kehamilan. (Ada juga petua ; kata orang masa hamil 9 bulan tu molek naik tangga turun tangga.. cepat bersalin nanti...)



Rahim tidak kuat

Ada juga sesetengah wanita mempunyai rahim yang tidak kuat dan tidak berupaya untuk menampung berat kandungan yang semakin hari semakin membesar.

Jangkitan kuman

Keguguran juga boleh berlaku akibat jangkitan kuman seperti virus, dan kuman akibat penyakit kelamin.

Pemakanan

Orang tua dulu kata bila mengandung tak boleh makan buah nenas dan rebung. Tapi kesahihannya masih tidak di ketahui. Tapi ada kes yang berlaku di mana keguguran berlaku di sebabkannya. (kalau tengok drama dalam tv.. kan ada mak mertua dia tak suka kat menantu ni sampai nak bunuh cucu dia dalam kandungan.. dia bagi makan buah nenas.. saya tak ingat cerita apa - tapi tak boleh nak buat hujah kan, sebab tak tahu betul ke tak... tapi seeloknya jauhlah daripada memakan 2 jenis tumbuhan ni).



~~ Semoga bermanfaat~~

No comments: