Monday, April 23, 2007

Jus Buah-buahan… Baik Untuk Kesihatan



Bayangkan dalam cuaca panas, anda dihidangkan dengan jus buah yang segar dan sejuk.. hmm.. yum.. yum.. delicious,kan? Apabila anda keluar makan bersama keluarga, pilihan jus buah lebih baik dari minuman sirap yang lain. Rasa jus yang manis dan menyegarkan dengan aroma semulajadi pasti membangkitkan selera. (hmm, mujur sekarang bukan bulan puasa).

Ia bukan saja sedap malah memberi banyak khasiat dan cukup baik untuk kesihatan badan. Misalnya… jus epal, khabarnya dapat membuang toksik yang berlebihan dalam badan. Pernah juga saya mendengar petua dari ibu saya tentang khasiat buah belimbing. Amalan meminum jusnya dapat mencegah tekanan darah tinggi. Jus tembikai pula di katakan elok untuk mereka yang baru menjalani pembedahan atau demam, sebab ia dapat membantu proses penyembuhan luka.

Saya sering buat minuman jus di rumah, kekadang cuba untuk mengkombinasikan lebih daripada satu jenis buah. Testemoni pertama ialah buah epal + oren + anggur (campur limau nipis sikit) . Hmm, kombinasi ini banyak vitamin C… sedap… anda cubalah!

1 comment:

selvia said...

VERY GOOD ARTICLE IF YOU NEED MORE RECIPES VISIT MY BOLG http://fruitjuicemagic.blogspot.com