Sunday, April 22, 2007

Teknik Tidur Dan Rehat Untuk Bakal Ibu


1) Jangan makan makanan berat kurang daripada 2 jam sebelum waktu tidur.

Hmm, kalau bakal ibu lapar juga dan tak tahan dah, nak makan juga.. (maklumlah orang mengandung ni suka makan banyak), ambil je makanan ringan yang senang nak hadam. Kalau saya, saya suka ambil buah kurma dalam 2 atau 3 biji, itu pun dah cukup akan mengenyangkan.

2) Amalkan rutin sebelum tidur seperti menggosok gigi, kunci jam, membaca majalah dan lakukan aktiviti yang akan membuatkan anda selesa.

Saya suka meletakkan satu atau dua bantal di bawah betis ketika berbaring, ia memang selesa terutama bila perut dah besar. Amalan membaca doa-doa dan surah-surah al-Quran memang digalakkan. Sebelum tidur,elok juga kita doakan supaya anak yang bakal lahir menjadi insan soleh atau solehah.

3) Jangan minum minuman berkafein.

Kenapa nak ambil minuman berkafein…? Kan ada banyak lagi minuman yang bleh kita minum. Paling elok, amalkan minum susu suam sebelum tidur. Banyak kebaikannya…

4) Jangan letak tugasan kerja anda berhampiran dengan tempat tidur anda.

Huh.. janganlah bawa balik tugasan kerja ke rumah.Tu kan tugasan tempat kerja,jadi buat saje di tempat kerja.. cuba bayangkan kalau kita bawa tugasan rumah ke tempat kerja… kan tak manis tu.. begitu la juga hal yang sebaliknya. Jadi, sewaktu anda berehat di rumah, ambillah masa untuk rehatkan diri anda yang dah penat tu dengan sebaiknya…

5) Ibu hamil sentiasa panas.

Memang benar ibu hamil sentiasa panas.. kalau dulu dah biasa pakai jubah, tudung labuh dan pakai stongen (sarung lengan), masa mengandung, dah tak sanggup nak pakai stongen. Betul kata orang, masa mengandung, kita akan rasa 2 kali ganda panas dari orang lain. Ini disebabkan perubahan hormon. Oleh itu, pastikan suhu bilik ketika anda berehat cukup sesuai dengan diri anda. Jika bayi anda tidur bersama, pastikan biar ada blanket, takut nanti si kecil kesejukkan… kesian dia nanti..

6) Pada trimester ketiga, kekerapan ke tandas akan mengganggu anda tidur. Ubah lokasi tempat tidur agar tidak terlalu jauh dari tandas.

Kekerapan nak ke tandas ni memang akan terjadi pada trimester ketiga. Kekadang sampai 4-5 kali kita akan bangun untuk buang air kecil. Teringat saya sewaktu mengandungkan Muhib dulu, waktu trimester ketiga tu bulan ramadhan, untuk tidak ketinggalan menunaikan solat tarawih secara berjemaah, saya gagahi juga untuk ikut ke mana jua suami pergi solat, oleh kerana suami jadi imam dan pentazkirah, waktunya agak lama untuk tunggu sampai suami saya habis selesai semua agenda. Masa tu,memang kerap saya ambil wuduk semula dek kerana terbatalnya wuduk... mujur setiap masjid ada tandas.. hmm..

7) Letakkan keperluan minuman hampir dengan tempat tidur kerana akan akan terjaga pada tengah malam untuk minum air.

Badan orang yang mengandung memang banyak perlukan air, tambahan pula sekarang cuaca agak panas. Tak cukup siang hari minum air, malam-malam pun akan bangun untuk dapatkan air. Hmm, untuk mana2 bakal ibu.. bersedialah anda..

8) Jika anda jenis yang sukar tidur, memadai dengan berbaring dan melelapkan mata serta berehat.

Anda tergolong dalam kategori mana, mudah atau sukar untuk tidur? Biasa orang mengandung ni kuat tidur. Tapi tak semua kan? Contohnya, saya sendiri memang sukar untuk tidur. Apa yang saya lakukan ialah, saya baca majalah i, Pa&Ma atau majalah lainnya. Bila dah jadi rutin tiap malam sebelum tidur, secara psikologi badan anda tahu bahawa tidak lama lagi anda akan tidur.. hmm,try la buat…

No comments: