Saturday, May 26, 2007

3 Kunci Kebahagiaan Hidup

Ali : Hhuhh.. ahh (Ali mengeluh, seakan orang yang putus harapan)


Ahmad : Kenapa dengan engkau ni Ali?

Ali : Entahlah.. semua yang aku buat semua serba tak kena aje. Kenapa aku sering rasa tak bahagia dalam hidup aku? Hati tak tenteram je rasanya.

Ahmad : Bertenang… istighfar banyak-banyak.. ingat Allah sedang menguji.
.................
Biasa tak dialog ini kita dengar? Kekadang hati yang tenang pun boleh jadi gundah gulana. Siapa yang tidak mahu mengecapi kebahagiaan hidup? Ianya perkara yang sering kita idamkan dalam hidup ini.. betul tak? Takde yang hidup dalam dunia ini yang di tanya, akan membantah untuk mengecapi bahagia.

Setiap manusia yang beriman pasti menginginkan kebahagiaan hidup di dunia bahkan di akhirat juga. Kita tidak semestinya mempunyai simpanan wang jutaan ringgit di bank, atau memiliki apartmen mewah di pusat bandar, atau berjawatan tinggi, atau juga mempunyai isteri yang cantik menawan untuk mengecapi hakikat bahagia sebenarnya.. tapi seseorang itu hanya perlu melakukan 3 perkara sahaja.. seperti di dalam hadis ada menyebut:

Uqbah bin Amir r.a bertanya kepada Rasullullah, “Wahai Rasulullah, apa sahaja yang boleh menjadikan seseorang itu Berjaya dab bahagia dalam hidupnya?. Rasulullah menjawab, “Peliharalah lidahmu, berlapanglah kamu di rumahmu, menangislah terhadap kesalahan (dosa) yang engkau lakukan” (HR Abu Daud, Tirmidzi, dan lain-lain)

Memelihara lidah.
Kerana lidah.. rosak persaudaraan yang terjalin. Kerana lidah, retak hubungan yang tersimpul rapi sebelum ini. Kerana lidah, orang lain merana. Bukan kerja senang untuk ‘meluruskan’ lidah kalau lidah yang dah biasa mencaci dan mengata orang. Sebab tu, kita kena jaga lidah ni daripada menyakiti hati orang lain. Kalau dah tak tahu nak buat apa dengan lidah tu.. baik ajer diam.. dapat elak dosa free… dalam hadis pun ada menyebut, hadis daripada riwayat Bukhari dan Muslim : “Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat hendaklah ia berkata yang baik atau diam”.

Berlapang-lapang semasa di rumah.

Maksudnya di sini bukanlah nak biarkan rumah jadi lapang gitu aje.. tetapi kita perlu menghidupkan fungsi rumah itu sendiri sebagai tempat membina keluarga bahagia dan aman damai, serta menjadikan suasana rumah yang membolehkan kita beribadat kepada Allah. Rumah juga merupakan ‘madrasah’ pertama kehidupan kita untuk beramal, berukhuwwah dan membina masa depan keluarga. Kalau dah umah pun tunggang langgang, pastilah hidup pun tunggang langgang kan?

Menangisi kesalahan dan dosa.

Percayalah… dosa akan membuatkan hati seseorang itu tidak tenang. Semakin banyak seseorang tu buat dosa, semakin tidak tenanglah dirinya. Sebab tu timbulnya keluh kesah dan sebangainya. Cara untuk menghilangkan dosa ialah dengan bertaubat dan tidak mengulangi kesalahan itu lagi. Sesungguhnya beruntung kalau hati seseorang itu sering menangisi dosa-dosa yang telah dilakukan.

Demikian sederhana kunci kebahagiaan yang di berikan oleh Rasulullah saw dengan penuh makna tersirat tetapi besar erti untuk kita mencapainya. Terpulanglah pada kita untuk mengaplikasikannya dalam kehidupan. Semoga kebahagiaan di dunia dan di akhirat milik kita bersama... insyaAllah. Sama-sama kita berdoa...

No comments: