Thursday, April 26, 2007

Cuti Pertabalan Yang Dipertuan Agong…


"Nak gi mana kita hari ni?", pasti itu yang menjadi mauduk perbincangan suami isteri untuk menghabiskan hari cuti umum yang diberikan oleh Kerajaan Malaysia kepada semua kakitangan di sektor awam bersempena pertabalan Yang Dipertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin. Ramai yang mengambil kesempatan untuk membawa keluarga dan anak-anak keluar bersama atau paling tidak, berada di rumah menghabiskan masa bersama isteri dan anak-anak. Walau bagaimanapun, tidak semua orang dapat menikmatinya setiap kali cuti.

Memang benar bagi sesetengah isteri, mereka akan rasa bahagia jika si suami sering bersama, makan bersama, keluar shopping bersama, ke taman bersama, mengajar anak bersama serta menonton televisyen bersama. Namun, bagi si isteri yang suaminya sibuk bekerja atau mempunyai program ceramah sana sini, pasti memahami apa yang saya rasa. Tetapi itu bukan bermakna saya tidak bahagia. Sukatan untuk menilai bahagia ni tidak sama bagi semua orang.
.
Dan saya tidak akan berkecil hati kerana di sinilah letaknya sikap memahami isteri terhadap suami yang terlalu sibuk setiap hari, siang dan malam.

Saya akan tetap rasa bahagia apabila suami tidak hanya bekerja untuk mencari nafkah dunia semata-mata tetapi juga keluar memberi manfaat kepada orang lain. Setiap kali keluar, sering saya berpesan minta agar berdoa untuk kesejahteraan keluarga. Doa orang yang bermusafir dan berjihad mudah dimakbulkan olehNya dan akan membawa keberkatan dalam hidup kita.
.
Bukankah ini semua di namakan pengorbanan dan perjuangan? Kepada kaum isteri… Ingatlah, hidup ini perlu berjuang bukan untuk bersenang….!

DIRGAHAYU BUAT TUANKU....

No comments: