Sunday, April 22, 2007

Abi Boleh Buat…

Berpegang tangan isteri pun sudah dapat pahala, apatah lagi berbuat baik dengan isteri dan anak-anak. Rasulullah s.a.w telah menunjukkan bahawa baginda seorang bapa yang penyayang terhadap anak-anak dan berbuat baik pada isteri.

Kebiasaan setiap hari saya menguruskan si kecil yang berusia 16 bulan ini siang dan malam. Abinya pula sibuk dengan tugasan yang pelbagai. Hmm, bolehkah abi melakukan tugasan yang uminya lakukan jika keadaan memaksa? Bebaru ni, semasa saya sedang berdepan dengan peperiksaan semester, abi telah melakukan sesuatu yang diluar jangkaan saya.. rupa-rupanya abi boleh buat semua!

Abi “The chef”

Hmm.. tak percaya rasanya abi boleh buat nasi goreng.. sedap pula tu.. Cuma mungkin tak sesedap uminya masak.. hehehe.. tapi kira oraitla.. dan saya memang suka kalau ada orang tolong masakkan.. tambahan pula, saya pun masa tu tengah “mabuk-mabuk”.

Abi “The maid”

Semasa saya sibuk menelaah madah, dan buat last preparation untuk exam,abi tanpa segan silu menukar lampin, menyuapkan susu dan memberikan bubur nasi yang telah saya siapkan. Tapi fenomena ini biasa kita lihat sekarang, kan? Huh… kalau dulu, jika ada orang nampak suami buat kerja-kerja sebegini, pasti dikatakan bahawa si suami ni kena queen control…

Abi “A nurse”

Kebetulan pula masa struggle untuk exam, anak demam la pulak.. Ya Allah, masa tu hanya tuhan saje yg tahu bagaimana perasaan saya tika itu. hmm, mujurla abi tahu bagaimana nak menguruskannya.. abi kasi ubat. Apabila saya tidur-tidur ayam untuk study, abi tidur-tidur ayam untuk jadi nurse.. masa begini, kena pandai-pandai nak kawal suhu badan anak.. kena selalu tuam dengan air sejuk pada badan anak.. hmm, jasa abi akan ku kenang selamanya… thanx.

Abi “The housekeeper”

Ada ke suami sanggup ‘turun padang’ untuk membantu isteri , mengemas? membasuh? menyapu sampah? Hmm,setakat ni abi tak pernah lagi buat semua tu, dan saya pun tak sanggup nak lihat suami yang buat kerja-kerja tu semua.Tolong angkat kain jemuran.. menyimpan barang mainan anak pun saya dah cukup berterima kasih… sebenarnya, membantu isteri buat kerja rumah bukanlah pengalaman ngeri seperti sesetengah suami fikirkan, tapi itulah yang dikatakan ‘berat sama dipikul ringan sama dijinjing’.... iyer tak??

Abi “The story teller”

Walaupun kerja ni nampak mudah, tapi tidak semua suami yang dapat bertahan dengan tugas ni. Membacakan buku untuk si kecil dengan kerenahnya yang macam-macam.. kena sabar.. hmm, tapi suami saya boleh buat… ni yang bertambah sayang kat dia ni…

Thanks very much for my hubby…semoga bermanfaat

No comments: