Monday, May 28, 2007

Apa ada pada nama?

Apa ada pada nama.. yer? Bukan nak kejar 'nama' berpangkat.. tapi 'nama' di sini sekadar nama panggilan untuk si kecil. Ia penting sebenarnya, kalau takde nama apa orang nak panggil dia pulak, kan? Saya masih tercari-cari panggilan apa yang perlu di berikan kepada ‘orang baru’ kami yang akan datang tak lama lagi nih.

Muhammad Harith Haikal Daniel bin Muhammad Badrul Hisham. Wah, banyakknya huruf yang di gunakan. Memang sedap didengar, tapi praktikalkah nama tu? Terdapat beberapa masalah jika nama anak terlampau panjang. Selain nama susah di ingat.. anak ini nanti akan hadapi masalah bila nak isi borang unit pusat Universiti yang hanya menyediakan petak huruf terhad… kalau anak perempuan pula, tentu sukar untuk bakal suami untuk menyebut nama itu ketika akad nikah nanti. Hmm :?

Sebaik-baik nama ialah 'Abdullah dan 'Abdurrahman. Nama yang paling sesuai adalah Harits dan Hammaam. Nama yang paling buruk adalah Harb dan Murrah. Taruhla nama anak-anak yang baik-baik sajer.. sebab itu doa dari kita selaku parent diaorang.

Nama sesuatu yang penting sebab dalam Islam, antara tanggungjawab mak bapak terhadap anak mereka ialah memberi anak nama yang baik. Menurut undang-undang negara kita pula, nama anak perlu di daftarkan dalam tempoh 14 hari selepas kelahiran. Jadi, kena fikir baik-baik sebab gelaran ni lah dia nak guna sampai ke tua malah hingga di ‘sana’ pun nanti. Hmm… nak beri nama apa yer? Banyak sangat kalau nak list sebenarnya… tapi kalau mengikut pengalaman, abinya lah yang menang.. abi dia pula, biasa tak fikir banyak untuk nama.. kejab jer yang terlintas di kalbu.. itulah yang di kira. Saya pun tak kisah.. tapi kekadang kisah juga… aikss..

Kalau orang dulu-dulu, mereka suka taruh nama anak mereka denagn panggilan yang selalu mereka guna dalam seharian jer, mudah bagi mereka tanpa mengira makna dalam bahasa arab… (saya tak nak sebutlah contoh-contoh nama tu, kot nanti ada yang tersinggung.. hehe..)

Satu lagi fenomena orang suka buat.. mereka gabung antara nama isteri dia, suami dia, kekadang tok nenek mereka sekali…mereka nak biar nama anak tu panjang-panjang… kalau misal kata, nama si ayah Arsyad (panggil Ar), pastu nama isteri dia Zainab (panggil Nab)... kalau di gabung jadi namanya apa yer? ish... dasyat tuh.

Tapi ingatlah... kebanyakan nama bayi Islam di zaman Rasulullah saw adalah singkat.. takde yang panjang-panjang sehingga merubah makna sebenar.

Nak beri nama anak ni biarlah yang ada maksud baik dengan harapan panggilan mak bapak ke atas anak merupakan satu doa untuk dia. Tapi kekadang nama yang baik sebutan dan maksudnya pun, tidak semestinya boleh di terima atas sebab agak kontroversi seperti : Osama, Ladin, Hamas dan Saddam. Orang yang nama ni mesti banyak masalah kalau mereka nak pergi ke Amerika atau Eropah. Malah, melihat perkataan BIN pun mereka dah kalut!

Nama mencerminkan segalanya... Jadi, pilihlah yang terbaik buat mereka.

1 comment:

Arissa said...

Assalamualaikum wbt...

cuma nak tanya, macam mana dgn nama AMNA SAFIYYAH