Friday, May 25, 2007

Rahsia alam.... Buah-buahan

Siapa yang tak suka makan buah, angkat tangan? hehe... Rasanya tak ramai yang tak sukakan buah. Saya sendiri termasuk dalam kategori 'hantu buah'.. suka sangat makan buah.. sebab saya tahu buah-buahan mengandungi gula semula jadi yang mampu merangsang otak menjadi lebih cekap berfikir dan mengingati sesuatu perkara. Bila makan buah tak payah nak takut terkena kencing manis ke apa ker... sebab ia manis yang ori..

Buah-buahan sebenarnya menjadi sumber air utama selepas air biasa, sebabnyer... 80 peratus kandungan buah-buahan terdiri daripada air. Jadi maknanya, sayuran pun tak mampu menggugat kedudukan buah dalam bab jumlah kandungan air ni.

Setiap manusia akan mengalami masalah depresi... takde sape yang dapat elak daripada kejadian ni, sebab tu nak kena makan buah secukupnya... kalau tak percaya, cuba amalkan makan buah selama 30 hari.. pasti ada kesannya...

Sebuat pasal kolestrol pula, semua orang mahu mengelaknya.. macam-macam makan ubat itu ubat ini... sebenarnya dalam buah-buahan, ianya 100% bebas dari kolestrol. Malah ia juga di katakan boleh menguruskan badan.... sebabnyer, dalam buah ada fiber... fiber ni elok untuk mengatasi maslah peredaran darah... mengurangkan kolestrol.. dan memudahkan anda membuang air. Jadi, untuk mengambil fiber yang banyak.. buahlah jawapannya...

Buah juga mudah di dapati.. tapi kekadang mahal kan? (hm...itula, kalau ada peniaga buah terbaca artikel ni, harap sangat dimurahkan sedikit harga buah-buahan tu....). Tapi kalau anda ada kelapangan atau kawasan rumah yang ada lebihan tanah.. baik tanam sendiri buah-buahan kan.. ?

Antara buah-buahan yang saya boleh buat kesimpulan tentang khasiatnya ialah:

Betik : mempunyai khasiat melancarkan pencernaan makanan, anti sembelit dan.... meningkatkan nafsu makan.. jadi, kalau anak-anak anda tak suka makan.. galakkan mereka makan betik. Insyaallah.. 'lalu' diorang makan nanti.

Tembikai : Baik untuk mengelakkan kanser... penghilang dahaga... kan?

Nenas : Membantu dalam pencernaan protien, menyihatkan mata, menurunkan kolesterol darah dan menjaga kesihatan kulit.

Limau : Menyembuhkan masalah seriawan, menghilangkan batu hempedu, dan mencegah sembelit.

Epal : Mengandungi antioksidan dan flavonoids yang mana ia menambahkan aktiviti vitamin C dengan menolong menurunkan risiko barah kolon, sakit jantung dan angin ahmar.

Kiwi : Ia banyak mengandungi kalium, magnesium, vitamin E, serat, dan mengandungi 2 kali ganda vitamin C berbanding sebiji buah oren.

Hmm... banyak lagi lah buah-buahan lain yang banyak khasiatnya... jambu, pisang, strawberi, oren, rambutan, anggur dan sebagainya.. yang boleh di rumuskan ialah, makanlah buah-buahan kerana ia sangat baik untuk kesihatan diri kita... bila badan sihat banyak perkara yang kita boleh buat nanti.... okey... itu saja buat kali ini.

No comments: