Sunday, December 21, 2008

missed abortion - Dia yg m'jadikan segalanya

Seharian semalam saya banyak berada di luar rumah. menemani ibu saya yang keseorangan di rumah di guchil bayam. kemudian menemani suami saya ke majlis perasmian penutup BABA (bengkel asas bahas arab). kemudian terus ke majlis perkahwinan kakti di pulai chondong, bersama kami juga muhib dan mujib. penat melayan kerenah anak-anak di tempat orang. apalagi utk mengejar muhib yang tak betah duduk diam dan suka menangis. saya seperti biasa, berlari ke sana ke mari..

Dalam perjalanan ke pulai chondong, panik juga apabila saya period sedangkan telah sah pregnant 2 bulan lebih. hari ini saya ke klinik, saya keguguran rupanya... sebentar saja baby ada dalam perut.. Dia yang menjadikan, Dia juga yang mentiadakan...

'missed-abortion' iaitu keguguran yang berlaku secara tiba-tiba. Ia merujuk kepada usia kandungan dari 1 minggu ke 28 minggu secara amnya. Pelbagai sebab yang memungkinkan berlakunya keguguran. seperti ketidak seimbangan hormon atau jangkitan kuman terhadap janin, atau sebagainya.

BILA PERLU BERJUMPA DOKTOR

Pendarahan semasa awal hamil adalah salah satu tanda keguguran. Anda harus berjumpa dengan doktor sekiranya anda mengalami pendarahan seperti berikut :

  • Pendarahan yang ringan tetapi berpanjangan sehingga dua minggu
  • Pendarahan yang membasahi satu tuala wanita
  • Pendarahan yang berketul-ketul· Sakit perut berpanjangan
  • Keluar lendir yang berbau dari faraj
  • Demam melebihi 38 darjah C

SELEPAS KEGUGURAN

Haid normal akan kembali seperti biasa selepas 3-6 minggu

· Jangan gunakan tampon

· Jangan douche vagina anda

· Jangan pergi berenang atau berendam dalam sauna panas.

· Jangan membuat hubungan seks sebaik sahaja keguguran

Anda mungkin akan mengalami sakit pada bahagian bawah ari-ari yang sama dengan sakit semasa haid. Ia mungkin akan berpanjangan sehingga 2 hari selepas keguguran. Berjumpalah dengan doktor sekiranya sakit itu berpanjangan.

DILATATION AND CURETTAGE (D+C).

Prosedur ini akan dibuat sekiranya sebahagian tisu dari hasilan kehamilan tertinggal di dalam rahim. Sekira ia tidak dikeluarkan, pendarahan atau jangkitan kuman mungkin akan berlaku. Aktiviti harian boleh diteruskan semula sekiranya anda merasa sihat. Tanya doktor anda untuk sebarang aktiviti yang lebih lasak.


PENDARAHAN SELEPAS KEGUGURAN - NIFAS ATAU TIDAK?

Sekiranya seorang perempuan mengalami keguguran dan pendarahan, perlukah dia mengerjakan solat?

Jawapan kepada persoalan ini bergantung kepada jenis darah tersebut: nifas atau tidak? Para ulamak pernah mengemukakan syarat berkenaan perkara ini: "Jika perempuan itu melihat darah selepas melahirkan sesuatu yang menyerupai rupa bentuk manusia, maka ia adalah nifas, tetapi jika dia melihat darah selepas melahirkan sesuatu yang menyerupai gumpalan darah beku (nutfah atau 'alaq), maka ia bukanlah nifas." (al-Mughni ma'a al-Sharh al-Kabeer, 1/361).

Dalam kes yang kedua, ini dipanggil istihaadah (darah penyakit) dimana perempuan tersebut perlu mengambil wuduk untuk setiap kali solat hanya setelah masuk waktu solat dan kemudian bersolat. Jika apa yang dilahirkan itu ialah janin yang sudah cukup sifatnya atau yang sudah mempunyai sebahagian rupa bentuk anggota badan seperti tangan ataupun kepala ,maka darah itu adalah nifas. Jika perempuan itu mengatakan semasa di hospital mereka telah mengambilnya dan membuangnya dan dia belum sempat melihatnya, maka para ulamak mengatakan bahawa jangkamasa yang paling singkat untuk anggota badan janin terbentuk ialah 81 hari daripada tarikh mula hamil. (Majmoo'at Fataawa al-Shaykh ibn 'Uthaymeen, 4/292).

Ini adalah berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh 'Abd-Allaah ibn Mas'ood (r.a) yang menyatakan bahawa Rasulullah (s.a.w), seorang yang sentiasa bercakap benar, bersabda: "Tiap-tiap manusia diolah kejadiannya didalam perut ibunya selama 40 hari kemudian 40 hari lagi menjadi 'alaqah (segumpal darah) kemudian 40 hari lagi menjadi mudghah (segumpal daging) lalu Allah menghantar malaikat untuk meniupkan roh dan disuruh menuliskan 4 perkara untuk hari depan si bayi: a. tentang rezekinya. b. tentang ajalnya. c. amal perbuatannya. d. nasib celaka (dimasukkan ke dalam neraka) atau beruntungnya (dimasukkan kedalam syurga)..." (Lafaz ini diriwayatkan oleh al-Bukhaari, Fath, 6/303).

Mana-mana perempuan yang menghadapi masalah ini harus mendapatkan nasihat doktor untuk mengetahui situasi sebenar mereka.

Berkenaan dengan darah yang keluar waktu hampir-hampir bersalin: jika ia disertai dengan kesakitan semasa bersalin , maka ia adalah darah nifas, jika tidak, ia bukan. Shaykh al-Islam Ibnu Taymiyah (rahimahullah) berkata: "Apa yang perempuan lihat (darah) semasa sakit bersalin bermula itulah nifas. Apa yang dimaksudkan disini ialah kesakitan semasa proses beranak yang disusuli dengan melahirkan anak; jika ini bukan kesnya maka ia bukanlah nifas." (Majmoo' Fataawa Ibnu 'Uthaymeen, 4/327).

No comments: