Monday, December 10, 2007

Resepi untuk Muhib



Assalamualaikum. Alhamdulillah,masih dapat menulis dalam blog yang agak lama saya tinggalkan, bukan sebab saya tak nak menulis tetapi kecenderungan saya lebih ke arah lain buat masa ini. Namun, agak tercabar dengan web suami saya yang berwajah baru walaupun ’position’ kami berbeza. :-) Hmm.. cuba lihat ni kalau tak percaya- http://www.ahmadfadhli.com/

Saya tak tau topic apa yang bakal saya tulis ni .. (mungkin lama sangat tinggalkan blog ni kot... ) tapi kebelakangan ini saya sering memikirkan tentang cara asuhan saya terhadap anak-anak. Ia betul-betul perkara yang jadi main topic dalam fikiran saya. Adakah betul cara didikan saya terhadap mereka? cukupkan khasiat mereka dalam diet seharian...??

Beberapa minggu sebelum ini, saya dalam situasi yang buntu, tak tahu apa yang perlu di buat. Muhib hilang selera makan... sebagai seorang ibu saya risau melihat keadaan gitu. Macam-macam saya cuba ubah resepi untuk ubah selera dia. Kalau tak nasi, mee atau roti untuk karbohidrat dia... tapi dia tetap tak mahu, dia cuma suka makan biskut, dan buah-buahan sajer.. Air masak pun dia tak nak minum, jadi kenalah saye rajin-rajin buat jus buah untuk dia... tapi sekarang alhamdulillah semua dah ok (thanx jugak buat kekawan yang sudi syer resepi dalam YM), malah sekarang ni dia ’lalu’ (berselera) sangat bila makan.. apa semua dia makan..hehe

Ada satu resepi yang saya nak syer untuk semua... kot kalau-kalau anak tak mahu makan nasi, jadi boleh buat time tu untuk ganti menu nasi, resepi ni macam bebola bersayur la..

1 senduk daging atau ayam yang dicincang halus
1 sudu besar telur goreng yang dipotong halus
1 biji telur ayam
1 sudu besar bayam yang dicincang
1 sudu kecil beras yang direndam di dalam air sebelum digunakan- supaya lembut
1 sudu besar carot yang diparut halus
1 biji kentang bersaiz kecil - direbus bersama kulit, kemudian kupaskan kulit dan lecekkan.

Cara memasaknya senang jer.. campurkan semua bahan-bahan dan buatkan macam bebola gitu... then, kukus dalam 25 minit. Dah siap.... sedia untuk di makan. Kalau tak habis, boleh jugak simpan dalam peti ais.

3 comments:

Suhaiza Sa'at said...

nampak sedap ni yani... boleh buat makan petang, colek ngan sos pun sedap ni... :)

Anonymous said...

Gostei muito desse post e seu blog é muito interessante, vou passar por aqui sempre =) Depois dá uma passada lá no meu site, que é sobre o CresceNet, espero que goste. O endereço dele é http://www.provedorcrescenet.com . Um abraço.

niesa said...

WOW...THX FOR SHARING!!! MMG TCRI2 RSEPI BALL2 FOR MY BABY ARINI...TQVM!! ;)