Wednesday, April 25, 2007

Assalamualaikum…

Buat sesiapa yang tersesat.. masuk dalam blog ni… ana harapkan, dapatlah kiranya memberi sikit pandangan tentang satu ‘isu’. “Wanita, patut bekerja atau tidak?" Hmm.. saya pasti masing-masing mempunyai pandangan yang tersendiri. Jadi, apa salahnya berkongsi pandangan… :-)

6 comments:

www.pinkayu.blogspot.com said...

assalaamu'alaikum wbt.
menurut saya tidak apalah seorang wanita bekerja. menjadi jalan perjuangannya pula membangun ekonomi keluarga. tetapi kalau ditanyakan, haruskah? maka saya berpendapat tergantung kondisinya. ketika ia harus memperjuangkan anak2nya, bisa jadi haruslah ia bekerja, sekira pendapatan suami tak cukup. atau ia punya ilmu yang mubazir andai tak diamalkan. atau ilmu itu tak banyak orang lain punya dan sangat dibutuhkan ummat.
atau dengan bekerja ia dapat membantu ummat, menyediakan pekerjaan untuk orang lain. subhanallah. tapi memang ada orang2 lain juga yang berpikir wanita di rumah saja... tak apalah pendapat itu, asalkan jangan digunakan untuk melarang-larang orang lain pergi kerja.
wallahu a'lam

red_one_tiey said...

assalamualaikum yanie..
wanita patut bekerja atau tidak? bagi kak long kan..sepatutnya, wanita tidak perlu bekerja..duk rumah aje..
tapi, kalau tengok pada kehidupan kaklong sendiri..kaklong kene bekerja, kaklong kene bantu jugak suami kaklong..
kalu nak harapkan dia sorang, memang tok de..mana nak bayar kereta lagi,belanja dapur..tak lama lagi nak duk rumah sendiri..lagi la parok! so , bila kita pun kerja suami pun kerja..sekurang-kurangnya dapat membantu antara satu sama lain..boleh la jugak menyimpan untuk masa depan anak2 dan untuk hari tua..tapi kalau suami dah mampu menyara isteri dan anak2, dan boleh saving..buat ape isteri bekerja lagi..duk rumah jaga suami, jaga anak.. kak long sendiri pun kalau boleh nak duk rumah aje..tak nak bekerja..

Suhaiza Sa'at said...

As'kum yanie,
betul kata kak red_one_tiey tu... kalau suami dah boleh menyara, buat apa kita nak kerja lagikan. berbalik pada tajuknya, “Wanita, patut bekerja atau tidak?"... Kalau PATUT - mungkin sebab gaji suami tak cukup/kita kena bayar PTPTN/kita kena sara keluarga/nak bagi mak bapak tiap2 bulan/untuk kepuasan sendiri dsb. Kalau TAK PATUT - gaji suami dah beso, takyah kerjalah...

apa2hal, kena tanya suami dulu, minta pendapat dia... kalau gaji dia beso, tapi keluarga mintak bantu, suruhlah suami tolong bantu... apa salahnya.

patut ke tak patut, mintak pendapat suami.

Nuryani said...

WSalam. Terima kasih atas semua pendapat.. Benar,pandangan serta keizinan suamilah yang paling aula.. justeru,persefahaman + toleransi perlu dlm sesebuah institusi keluarga. Namun,kekadang keadaan dan situasi mengheret kita ke kancah yg memerlukan kita 'lari' dari kehendak hati yg sebenar.

adilah said...

assalamualaikum....adilah setuju semua pendapat yg d'berikan oleh sahabat2...yg penting kita mengaulakan apa yg lebih patut...macam adilah suami x kisah kalau nk bekerja atau tidak...tp kadang2 bisikan hati yg meronta2 mahu bekerja sbbnya belum ada anak boring dok umah sorg2.....lps tu nak cari pengalaman...macam adilah minat ke arah pendidikan...lagilah meronta2 nk jadi s'org pendidik dan satu lg nak bantu mak ayah.....terpulanglah pd individu.....berbincang ngn suami....

Anonymous said...

suami sy mmg tak menggalakkan sy menjadi suri rumah..katanya nnt sy akan menjd wanita yg membosankan...nnt balik2 sembang pasal anak, pasal cili dh abis...