Sunday, May 27, 2007

InsyaAllah...selamat..


Kesibukkan menguruskan si kecil 17 bulan ini di tambah pula dengan kesibukkan dalam pengajian saya membuatkan saya tidak banyak berfikir untuk mengimbas saat mendebarkan yang penuh dengan seribu satu persoalan mengenai kelahiran nanti… walaupun sekarang kandungan dah masuk minggu ke 31.

Saat menantikan kehadiran ‘orang baru’ memang di nantikan... dan kebanyakkan bakal ibu pasti akan rasa bimbang serta takut sebenarnya untuk menanti saat dan tika untuk bersalin, masa yang akan tiba tentunya kita akan sering memikirkan samaada selamatkah kedua-dua nyawa itu nanti. Itulah perasaan saya sekarang… Cuma doalah yang penting, semoga anak yang di kandung akan lahir dengan selamat dan sempurna sifatnya... menjadi anak soleh seperti abang longnya..

Kalau dulu, masa mengandungkan Muhib, habis semua orang saya tanya tentang pengalaman bersalin mereka… episiotomi macammana? Perlu ker? Sakit ker? Nak tahu time baby nak keluar macammana? kontraksi nanti apa perlu buat?.. dan macam-macam persoalanlah yang timbul. Mana taknya, pengalaman belum ada masa tu.. di tambah dengan perasaan takut sebab majoritinya yang cerita kat saya ialah tentang betapa sakitnya saat bersalin dan episiotomi tu nanti..

Terkenangkan itu semua membuatkan saya bersyukur sesangat. Alhamdulilah… apa yang berlaku semua atas kuasa tuhan. Saya bersalin tanpa rasa sakit yang kuat.. kontraksi pun sekejab… (saya berharap kandungan kedua ini pun begitu juga). Saya masuk labour room dekat pukul 9 pagi dan rasa nak bersalin sekejab sejurus itu. (Hmm… tekenangkan masa awal kelahiran muhib di letakkan atas dada saya… sayu jer saya lihat dia.. terasa ‘keibuaan’ saya meresap ke naluri.)

Doktor pun pada asalnya tak berapa nak peduli lagi sebab katanya anak sulong ni mesti lambat sikit, mungkin masa nak jumaat nanti (hari jumaat), tapi kenyataanya ternyata salah sebab saya bersalin tepat jam 10.45 pagi tu. Siap boleh berbincang lagi dengan doktor masa dia buat episiotomi. Sedikit pun tak rasa sakit.. Cuma saya penat sangat-sangat sebabnya sebelum tu saya tak makan apa-apa.. berbekalkan beberapa biji buah kurma dan sedikit air saya panjatkan doa ke hadrat Allah swt supaya kelahiran selamat dan di mudahkanNYa.. Alhamdulillah segalanya diperkanankan.

Semoga Allah meempermudahkan segala urusan kelahiran kali kedua ini seperti kelahiran yang pertama dulu... dan semoga syariat juga dpt di jaga... semoga selamat semuanya

No comments: