Sunday, May 13, 2007

13 Mei... Selamat Hari Ibu


Selamat Hari Ibu Buat Bonda Tersayang
(Hjh Habsah binti Abdul Kadir dan Hjh Noriah Abd Rahman)

Umi.. ibu… mama… mak..mummy.. dan sebagainya… tak kisahla apa jua panggilan yang dipanggil untuk orang yang telah membawa kita ke dunia ini dengan izin Allah, seorang wanita yang sanggup mengandungkan kita sembilan bulan dengan penuh kerelaannya… dengan kepayahan dan penat jerih bertarung nyawa semata-mata mahu melihat kita selamat dan sihat keluar dari rahimnya. Tiada manusia yang mampu tersenyum dalam kesakitan… tiada insan yang mampu mengucup dalam kemarahan… hanya mereka…. mereka yang bergelar ibu..

Saya semakin memahami hati dan perasaan seorang ibu setelah saya sendiri bergelar seorang ibu.. (anak saya belum mampu untuk mengucapkan hari ibu untuk saya…hmm, sebab dia masih kecil). Hati saya akan berasa sayu apabila mengingati detik dulu.. kini dan selamanya ibu menatang bagaikan emas permata dengan belaian kasih dan sayang.. mereka berkhidmat untuk kita siang dan malam. Kalau ada nyamuk gigit sikit, pasti dia akan susah hati.. kalau kita demam sikit pasti dia akan risau.. kalau kita menangis sikit pasti dia akan runsing… mana ada insan lain seperti golongan mereka ini? Benarlah… syurga di bawah telapak kaki ibu.

Hari ini 13 Mei 2007, rakyat seluruh dunia menyambut Hari Ibu atau juga disebut Mothers Day. Ia disambut pada hari Ahad kedua bulan Mei setiap tahun… hakikat yang sebenarnya, jasa mereka tak terbalas walau setiap hari kita menyambut Hari Ibu… tetapi sekurang-kurangnya Hari Ibu yang disambut ini menjadi ‘hadiah’ untuk mereka… dan yang paling penting, perlu sangat kita jadikan hari ini sebagai hari memuhasabahkan diri.. merenung kembali segala jasa mereka walau mereka tidak pernah mengharapkan balasan.

Pengorbanan yang dicurahkan oleh mereka untuk kita memang tidak ternilai harganya dan tidak boleh di bayar dengan segala kekayaan serta kemewahan. Hati seorang ibu ini pasti cukup untuk merasa puas sekiranya kita mengingati dan menghormatinya sebagai tanda dialah yang sentiasa bertakhta di hati.

Mereka memang insan yang paling istimewa dalam hidup kita. Rugilah mereka yang tidak menyayangi ibunya seperti ibunya menyayangi dia…Rugilah mereka yang tidak mahu mengambil kesempatan untuk mendapat ganjaran pahala kerana menjaga seorang ibu. Wahai insan bergelar anak, jagalah mereka sebelum mereka ‘pergi’.

Selamat Hari Ibu…. untuk semua insan bergelar ibu

No comments: