Saturday, May 5, 2007

Menjaga Masa

Eh, macammana engkau buat ek? nak jaga anak, nak jaga suami…. nak kerje lagi.. study lagi…? Macammana engkau bahagikan masa yer? Soalan ni selalu berlegar dalam perbualan di kalangan isteri-isteri yang rasa tak cukup masa untuk menguruskan banyak hal (dan dia pun tahu bahawa dia bukannya superwomen..). Bahkan sesiapa pun sering berkata… “saya tak cukup masa!” (hmm… saya sendiri pernah menyatakan demikian..hehe, maklumlah masa tu memang rasa tak cukup masa).

Tapi perlu kita ingat bahawa Allah swt menjadikan kita sebagai hamba yang dikurniakan akal untuk berfikir dan bertindak mengikut perancangan yang kita buat dengan baik dan sempurna. Dalam dunia ini, Allah swt bagi masa 24 jam untuk kita dalam sehari... tak de seorang pun yang duk atas muka bumi Allah ni dapat 23 jam atau 25 jam dalam sehari…. (ke ader orang yang dapat 25 jam sehari? kalau ada, bagila setengah jam untuk saya….erkk)

Dalam hadis sohih ada menyebut… hadis daripada riwayat Imam Bukhari yang bermaksud :

Daripada Abdullah ibnu Umar r.a berkata : Rasulullah S.A.W memegang bahuku seria bersabda : jadikanlah diri kamu di atas dunia ini sebahagian seorang perantau atau pengembara . Ibnu Umar berkata : apabila kamu berada pada waktu petang , jangan tunggu menjelangnya waktu pagi . Apabila kamu berada pada waktu pagi , janganlah tunggu menjelangnya waktu petang , gunakan peluang untuk beramal semasa kamu sihat untuk persediaan ketika kamu sakit dan semasa kamu hidup untuk persediaan mati .

Maka, elok untuk kita menjaga dan menguruskan masa supaya penggunaan masa dapat dimanfaatkan sebaik mungkin... cuba dahulukan apa yang perlu di dahulukan.. perkara yang kurang penting di kesampingkan dulu… yelah.. takkan nak buat juga kalau perkara tu memang dah takde faedah langsung. Rugila kalau buat gitu.. ibarat mencangkul angin. Semoga kita tidak termasuk dalam kategori orang-orang yang rugi. Di bawah ada sedikit teknik bagaimana untuk kita menggunakan masa dengan efektif :

Merancang penggunaan masa.

Masa merupakan satu elemen penting kepada manusia sehinggakan Allah swt ada menyebutnya di dalam al-Quran. Penyediaan jadual waktu adalah cara terbaik untuk menjadikan penggunaan masa lebih efektif dan sistematik . Apabila kita sering merancang penggunaan masa, dengan sendirinya kita dapat mengimbang di antara benda yang penting dengan benda yang tidak penting. Dengan cara begitu, kita dapat memperuntukkan masa dengan aktiviti yang berfaedah dan menjauhi aktiviti yang tidak berfaedah.


Pengurusan masa dengan bijak.

Apabila kita ada masa lapang… gunakannya untuk tujuan yang berfaedah dan cubalah untuk sentiasa mengkreatifkan masa dengan pelbagai kegiatan bermanfaat… Paling kurang pun, apabila berada di dalam kenderaan, di perhentian bas atau menunggu seseorang yang tidak kunjunga tiba…. Masa tu, kita boleh membaca buku, surat khabar atau bacaan yang berfaedah. Malah kalau kita ada bawa mashaf al-Quran kita boleh membacanya.. (atau sekadar berzikir… ) yang penting jangan duk saja… selain isi masa dengan benda berfaedah... secara tak langsung kita juga akan dapat pahala, kan ke untung tuh?


Menentukan urusan hidup.

Ada ke kat atas muka bumi ini manusia yang tidak ada urusan dalam kehidupannya? Bila kita fikir… budak kecil pun ada urusannya yang tersendri… mereka bermain dan mempunyai aktiviti yang tersendiri.

Kita sebagai orang dewasa tentunya mempunyai banyak urusan yang perlu dibereskan. Dengan adanya pengurusan kehidupan yang baik kita dapat mendisiplinkan diri dan mengkaji semula kualiti penggunaan masa yang telah kita lalui.

Penggunaan masa yang efektif adalah faktor kejayaan tokoh-tokoh dunia sepanjang zaman. Napoleon pernah berkata : “Rahsia kemenanganku di medan perang tersembunyi di sebalik kelemahan musuh yang tidak tahu nilai masa 5 minit . Sama-sama kita berfikir…

Satu lagi, kita juga boleh menggunakan jadual atau diari.. penggunaannya adalah cara yang efektif untuk mengukur pencapaian wawasan yang telah kita gariskan. Samaada tercapai ataupun sebaliknya…. Paling kurang kita dapat memuhasabahkan diri, betul tak? Apa yang jelas ialah… masa amat berharga… sesaat yang berlalu tidak akan dapat di kembalikan walaupun di bayar dengan segunung emas sekalipun!

No comments: