Saturday, April 21, 2007

Putik kapas, bahaya?


Sewaktu saya ingin membersihkan tahi telinga si kecil dengan menggunakan cotton bud, suami saya tiba-tiba melarang saya untuk berbuat demikian. Katanya putik kapas memampatkan lagi tahi telinga, bukan membersihkannya!.

Teringat saya bahawa saya pernah terbaca artikel dari Dr. Irfan Mohamad dari jabatan Orl-hns(ent), Hospital Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian. Hmm, betul ke? Habis tu nak bersihkan ia pakai apa yer? Selama 25 tahun ni ‘benda’ tu juga la yang saya pakai. Apa pun kita nak buat, mesti ada caranya dan pastikan ia bersederhana,kan? Janganla kuat sangat masa nak masukkan cotton bud tu, cukup kat bahagian luar tu je. Kena ‘slow-slow’ takut nanti tertanggal bahagian kapasnya dalam telinga, itu yang nanti akan jadi masalah. Pastu jangan la pula, tabiat ini menjadi rutin setiap hari..sampai 7 kali dalam seminggu, betul tak?

No comments: