Thursday, May 17, 2007

Menyemai Budaya Membaca


Ish.. Nak pilih buku mana ni ?... "Kisah Parameswara" ni macam sejarah jer...


Buku "Keluarga Dollah yang suka membazir" ni macam dah pernah dengar...


Nanti... Muhib nak tengok hak lain la.. nak cari buku... buku.... yang tajuk dia.. "Sejarah perjuangan Nabi" tak jumpa pun nih... ish, kat mana dia letak?

Ops... dah selerak... biar Muhib susun balik.. tak baik selerak-selerak... nanti umi marah...

Umi... abi... Muhib ambil buku ni lah..."Kisah raja bersiung" lah... nanti abi tolong bacakan yer..
----------------------------
Budaya membaca seharusnya bermula dan disemai sejak anak-anak masih kecil lagi. Ibu bapa yang prihatin seharusnya mempunyai pandangan yang kritis terhadap budaya dan tabiat membaca anak-anak mereka.. yela,semua mak bapak mahukan anak mereka berjaya,kan? Jadi kita kenala usaha sikit.. anak-anak ini sebenarnya perlu dididik menjadi ‘ulat buku’.

Tidak semua anak dilahirkan bijak. Kebanyakan anak dididik untuk menjadi bijak. Kesannya kita akan lihat tetapi bukan segera, didikan tersebut hanya boleh dilihat dan dinilai setelah beberapa tahun.. kita kena usahalah sikit…

Membaca cerita sebenarnya adalah salah satu cara yang penting bagi ibu bapa dalam membantu anak-anak mereka belajar membaca.Muhib sejak kecil lagi dia memang tak banyak menangis.. suka tengok sekeliling dia jerk… tidur pun tak banyak..(selalu je gerak kaki dan tangan dia..) sebab tu saya ambil kesempatan dia yang tak tidur dan tak menangis ni dengan bercerita dengan dia… (apa jua jenis buku pun takpe sebenarnya asalkan sesuai dengan peringkat usia mereka… buku-buku sirah ker… storybook ker…) saya baca mangadap dia dengan menggunakan ekspesi gaya terutama sekali suara.. tak perlu lama pun, saya buat cukup 5 hingga 7 minit jer sekali cerita…percayalah, dia akan cepat ‘ tangkap’ dan kekadang kita akan terkejut dengan respon yang baby berikan.. kita pun seronok kan bila tengok perkembangan begitu….

Ada beberapa teknik di bawah ini sebagai panduan untuk menyemai budaya membaca di kalangan anak-anak:

Biarkan anak melihat anda membaca sebagai satu keseronokan.
Jangan memaksa anak anda membaca kalau mereka tak suka.. tetapi sedayanya cuba terapkan dengan cara ; amalan kita yang suka membaca… kita bacalah apa pun 'produk' bahan bacaan di hadapan mereka.. nak baca newspaper ker.. nak baca buku apa saja pun kita baca depan dia…biar dia tengok kita begitu... (Muhib masa kecil selalu mengoyakkan newspaper abi dia.. sekarang pun asyik nak ambil buku yang umi nak baca... kena bagi jugak buku lain kat dia...)

Galakkan anak anda “membaca” kepada anda.
Bila anak anda buat begitu… jangan lupa untuk memuji atas usahanya itu walaupun nampak kecil tapi ia amat berharga untuk si kecil… dan kekadang try cari buku dalam bahasa asing pula… seperti bahasa Inggeris dan bahasa arab.. galakkan mereka menguasai dua bahasa tersebut..

Tunjukkan benda sekeliling anda yang ada tanda tulisan.
Kalau kita naik kereta nak ke mana-mana.. tentu banyak terdapat signboard yang ada tulisan… banyak sangat kan? jadi sambil-sambil duduk dalam kereta tu apa salahnya bagitahu si anak…bacakanlah untuk dia.. memang dia tak reti lagi baca… tapi itulah sebenarnya satu galakkan untuk mereka membaca.. selain kat atas jalanraya, kat makanan kita beli pun kekadang ada tertulis sesuatu.. jadi, bacalkan untuk mereka.

Simpan bahan-bahan membaca dan menulis di tempat yang mudah di ambil.
Buku, majalah, pensel dan kertas simpanlah di tempat yang mudah untuk mereka ambil. Tapi para ibu kenalah rajin-rajin untuk menyimpan balik bahan-bahannya.. kena buat ‘dek’ dengan keselerakkan yang anak-anak tinggalkan… takpelah… sebab itu yang menjadikan kita ‘slim’ nanti... hehe

Jangan jadikan waktu membaca sebagai ugutan.
Jika anak-anak anda menunjukkan tanda-tanda kurang berminat untuk membaca… Jangan memaksa anak anda membaca. Cuba jadikan masa membaca masa yang menyeronokkan agar anak anda dapat memupuk minat membaca. Jangan jadikan masa membaca seolah-olah masa yang menggerunkan mereka.. nanti mereka ‘lari’ dari tabiat yang suka membaca. try cari inisiatif lain...

Jangan membandingkan anak anda dengan kanak-kanak lain.
Tahap keupayaan anak-anak tak sama walaupun mereka adik beradik bahkan walaupun mereka kembar seiras.. ada antara mereka cepat menerima apa yang kita ajarkan dan ada pula yang sebaliknya.. kekadang anak-anak pintar tidak menunjukkan prestasinya sekarang tapi di masa akan datang… setelah kita sebagai ibu bapa berusaha yang terbaik untuk anak-anak, berdoa dan bertawakkallah.. semoga mereka menjadi anak berguna kepada agama, keluarga, bangsa dan negara nanti.. jadi, jangan cuba bandingkan anak-anak kita dengan anak-anak orang lain yer… walaupun anak kita ‘lebih’... ingat tu yer..

3 comments:

hafizah said...

asslamualaikum....

nampak cerdik jer anak kak yani ni. comel pulak tu dia macam umi dia :)

Nuryani said...

waalaikum salam..
:)terima kasih hafizah...

Anonymous said...

I am sorry, that I interrupt you, but you could not give more information.