Sunday, November 30, 2008

always look at the good things..


Demam, batuk dan selsema boleh kita ubati. Sakit kulit, gatal ker apa ker jugak boleh kita ubati dengan pelbagai jenis ubat yang ada di pasaran. Tapi kalau sakit berkaitan dengan sindrom autisme ni , setakat ni tkde lagi yg dapat pulihkannya, ini kerana ia bekaitan dengan psikiatri. dalaman.. kejiwaan… dan psikologi. Susah utk orang nak faham dan mengerti diri Muhib sebab dia kelihatan normal ( tiada yg dapat faham Muhib selain saya dan abinya.. dan saya benar2 harapkan sokongan keluarga terdekat).

Sedihnya saya lihat, apabila Mujib yang berusia 1 tahun 4 bulan memanggil “abe… abe… “(panggilan utk anak sulong kami, Muhib). Namun, Muhib buat tak tahu sajer. Situasi ini sering berlangsung di rumah membuatkan saya sering menangis. Sering saya utk pujuk diri sendiri : "Muhib mesti akan dapat bercakap dengan fasih pasni”, tetapi apa yang Muhib buat hanya bermain seorang diri… jika adiknya ada bersamanya, dia akan beralih kearah lain. Jika adiknya merampas barang mainannya, dia akan pasrah dan ambil barang lain.

Susahnya hati saya apabila dia sukar utk makan dan sukar utk tidur malam. Kalau dah tak makan, dia akan menangis menjerit jer.. so, saya bagi dia makan la kerepek atau biskut. kalau nak makan pun sedikit jer nasi putih.. kalau saya taruh eksesori lain dalam nasinya, dia terus tak mahu. Susah bagi di nak makan.. jadi macamnana saya nak buat diet GFCF utk dia.??

Tapi apa yang saya heran, kalau saya nak ke mana-mana.. dia tahu pulak utk bawak barang2 yang dia inginkan.. siap bawak 3 botol susu dan tin biskut yang dia suka tu… selalu macam tu. Dan apabila saya drive, dia tahu kalau saya gi ikut arah lain.. dia agak sensitive pasal arah.. dia nampak lain jer (dah dia tak boleh nak cakap).

Semalam kami membawanya utk “berubat” dengan makcik bidah.. suami macam tak berapa setuju.. tapi kami pergi jugak sebab dia bukan pun baca apa2 yang pelik.. saya dapat tau makcik ni pandai menubati kanak-kanak yang bengkak hati.. tak boleh bercakap, dan sebagainya, tapi Muhib tak mahu duduk umah orang.. dia menangis dan mengamuk jer.

Kehidupan saya kini agak berubah setelah Muhib didiagose sebagai mild autisme sejak beberapa bulan yang lalu. 25 November bebaru ni cukup 3 tahun dia (happy bitrhday anakku.. semoga kau cepat dapat bercakap dengan fasih nanti, ummi tetap menanti saat itu). Saya sering mencari maklumat tentang autisme.. berkongsi dengan parent yang ada anak istimewa ini merupakan rutin harian saya. Dan memang saya tak boleh nak tahan air mata dari terus mengalir kalau berdepan dengan anak istimewa macam ni. semoga kita sama2 bersabar...


Cuti sekolah... boleh dikatakan setiap hari saya membawanya mengikuti speech therapy (under encik Syahrul ikram) atau occupation therapy (under Hasniety) dalam 2 minggu ini. Saya sanggup utk membawa Muhib ke HUSM, dapat appoinment 2 kali seminggu utk OT. telah lama kami membawanya 2 kali setiap 1 minggu. kini, saya dapat faham sikit sebanyak tentang dunia autism, so saya kurangkan kepada 1 kali seminggu utk ke OT. tapi cukupkah kalau saya sajer yang faham "dunia" ini?

Sesungguhnya Allah tidak menguji seseorang itu jika dia sendiri tidak mampu utk menerima keadaannya. Begitulah hakikat sebenar dalam kehidupan di atas dunia ini, kita sering di uji dan ujian itu Allah tak akan bagi kalau kita tak mampu nak pikul. So, kita perlu menjadi hambaNya ang bersyukur dengan cara bersabar, berikhtiar dan berusaha untuk pulih. Firman Allah yang bermaksud :

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?. dan Sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, Maka Sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan Sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.” (Al-ankabut:2-3)

antara info pasal autisme :
http://www.scribd.com/doc/4810409/Autisma-siap-edit

P/S : Saya nak tangguhkan pekerjaan dan pengajian saya...?? utk sebuah pengharapan..

No comments: