Thursday, September 13, 2007

Dia datang lagi…

AHLAN YA RAMADHAN....


Dia datang lagi… ahlan wasahlan ya Ramadhan karim. Sukanya bila tiba bulan yang mulia ni. Hari ini merupakan hari pertama umat Islam berpuasa dalam tahun 1428 Hijriah. Selamat menjalani ibadah puasa kepada semua rakan blog dan seluruh umat Islam. (semalam saya tidak dapat menjadi makmum terawih dengan suami saya di masjid, berterawih hanya di rumah kerana menjaga anak).

Alhamdulillah kita masih dapat melakukan ibadah puasa pada tahun ini. Berapa ramai kaum keluarga, sahabat, saudara mara, jiran tetangga atau kenalan kepada kenalan kita yang sudah pergi meninggalkan kita. Bila tiba bulan ramadhan, saya pasti mengingati saat-saat terakhir ayah saya dijemput illahi 2 tahun yang lepas. Beliau meninggal dunia pada 10 ramadhan, pagi jumaat setelah solat subuh.. al-fatihah.

Semoga kita semua benar-benar memahami konsep puasa yang sebenar yang tidak hanya berpuasa pada makan dan minum saja tetapi pada semua anggota. Menjaga lidah daripada berbohong, mengumpat dan “jaga tepi kain” orang lain yang tiada kena-mengena. Jaga mata dan telinga daripada melihat dan mendengar perkara yang dilarang oleh syarak. Juga kawal perut daripada makan minum yang haram atau syubhah.
.
Ramadhan menjelma amalkan qiam,
Hiasi ia dengan tadarus al-Quran,
Berterawihlah pada setiap malam,
Segala yang sunat sentiasa di lakukan.

Bersempena ramadhan yg mulia.. dengarkan. surah ar-rahman:

No comments: