Sunday, July 1, 2007

Hari ini dalam sejarah

30 Jun 2007 - Majlis penyampaian anugerah tokoh belia negeri Kelantan 20007


Assalamualaikum semua..

1 Julai 2007 . Hari ini dalam sejarah.. (hee.. laman srikandi kali ini nak bawa kita ke alam sejarah- sekadar nak imbau kembali peristiwa yang telah berlaku). 1 Julai merupakan hari
ke-182 (hari ke-183 dalam tahun lompat) dalam kalendar Gregory.


Dalam sejarah Malaysia pada hari ini, Gagasan Malayan Union di tubuhkan. British telah memperkenalkan pentadbiran yang dikenali sebagai Malayan Union pada tahun 1946.


Singapura tidak termasuk dalam gagasan Malayan Union. Inggeris telah melantik seorang pegawai Inggeris iaitu Sir Harold MacMichael untuk memujuk sultan-sultan menandatangani persetujuan penubuhan Malayan Union. Sir Harold MacMichael telah menggunakan tipu muslihat untuk mendapat tandatangan daripada sultan-sultan.


Perlaksaan Malayan Union telah ditentang oleh orang-orang Melayu dan sebilangan pegawai British atas sebab-sebab tertentu. Akhirnya, British bersetuju membubarkan Malayan Union dan di ganti dengan Persekutuan Tanah Melayu. Persekutuan Tanah Melayu telah di terima oleh orang-orang Melayu kerana syarat-syarat kewarganegaraan telah diperketatkan.

Antara yang menjadi peristiwa bersejarah dunia pula ialah :


1867 - Hari Kanada: Wilayah Kanada, Brunswick Baru, dan Nova Scotia bersatu di bawah Gabungan Kanada.

1904 - Sukan Olimpik pertama di Amerika Utara membuka di St.Louis, Missouri.


1916 - Hari pertama di Somme merupakan hari yang paling banyak menumpahkan darah dalam sejarah Angkatan Tentera British.


1991 -Pakatan Warsaw dibubarkan secara rasmi.


1997 - Kedaulatan Hong Kong, sebuah tanah jajahan British, dipindahkan kepada Republik Rakyat China untuk diperintah oleh Wilayah pentadbiran khas di bawah dasar "Satu negara, dua sistem".



Walau bagaimanapun, ada juga yang mempunyai peristiwa bersejarah pada hari ini… yang menyambut hari ini sebagai hari ulangtahun... apa2 sajer.. seperti anniversary ker, hari lahir ker.. apa sajer.


Hmm, selamat hari lahir buat saya sendiri.... :-)


Anugerah "tokoh ulamak muda" kepada suami saya semalam dalam majlis Anugerah Tokoh Belia Negeri Kelantan 2007, adalah hadiah yang bermakna buat saya sempena hari lahir saya pada kali ini... semoga semua dalam hidayahNya..

No comments: