Wednesday, May 16, 2007

Kisah dua ibu hamil


Hari ini 16 Mei sambutan Hari Guru di sambut di merata tempat.. ia disambut sebagai memperingati jasa dan penat lelah serta tabur bakti terhadap anak-anak didikannya... tetapi dalam sambutan yang menggalakkan kita bersikap terima kasih serta bersikap amalan murni ini ada pula kisah yang cukup menyayat hati, kedua-duanya kisah mengenai ibu yang hamil..

Sekali baca berita ni agak meyeramkan saya sebabnya tergamak si suami tendang perut isteri yang mengandungkan anak dia kerana si isteri tak mahu menggugurkan anak yang ada dalam kandungannya... ingatkan kes begini terjadi kalau anak tu anak luar nikah.. tapi ini sebaliknya, anak tu memang anak 'dalam nikah' tapi cuma masih belum mendaftar di Jabatan Agama Islam Kelantan je... di mana sikap penyayang lelaki tersebut? hilang sudahkah pertimbangan akal warasnya?


Dalam pada itu juga satu lagi berita sedih seorang ibu yang mengandung dua bulan (Rosmawati Rasidin, 27) maut ditimpa pokok kelapa sawit yang tumbang di bilik tidurnya di Jalan Tanjung, Kampung Batu 9, Sijangkang. Manakala suaminya Mohd. Arshad Aziz, 29, dan bayi mereka Nurul Azwa, 10 bulan selamat dalam kejadian tersebut.... takziah buat keluarga mereka.. semoga mereka bersabar atas ujian Allah swt.

Kedua-duanya berita tentang ibu hamil tetapi berlainan kisah... apa yang penting sama-samalah kita mengambil iktibar... Jadilah insan yang bertimbang rasa dan berfikiran positif.... dan... ingatlah ajal dan maut kita ada di mana saja... apabila datang masanya kita tidak dapat 'lari' dari ketentuan ajal yang telah pun Allah tentukan.... walau di mana... walau berapa pun usia kita.. walau apa pun sedang kita lakukan... doalah sentiasa, agar kita mendapat husnul khatimah...

No comments: