Thursday, May 3, 2007

Serat... baik...




Bahan-bahan:

3 cawan kacang hijau yang sudah dimasak
4 keping roti
2 ½ cawan kubis yang sudah di masak
3 ½ cawan kentang yang sederhana besar
2 ½ biji oren
½ mangkuk kangkung
3 ½ biji epal
3 ½ biji pisang emas
5 biji tomato

Assalamualaikum.... hmm... err... jangan terperanjat...bahan-bahan di atas bukannya bahan resepi untuk membuat kek atau lauk pauk tetapi merupakan makanan diet kesihatan yang setiap satunya mengandungi 10 gram serat.

Kalau kita perhatikan semua bahan tersebut kebanyakkannya adalah jenis tumbuh-tumbuhan, ini kerana serat ialah bahagian tumbuhan yang tidak boleh dihadam melalui pencernaan. Sumber serat yang paling baik ialah sayur-sayuran, bijirin dan bijian. Ahaks.. kepada yang tak suka makan sayur, macammana ek? Ubahlah sikap pemakanan anda yer… try la makan sayur.. sayur ni sedap sebenarnya…tak percaya? acu try test.. :-)

Semua orang tahu bahawa serat itu penting dalam amalan pemakanan kita. Pengambilan serat yang banyak amat berkesan dan boleh melegakan sembelit serta membantu mencegah gangguan usus. Diet yang banyak mengandungi serat boleh membantu mengawal kadar gula di dalam darah, sebab tu orang yang ada diebetis kena perhatikan makanan mereka betul-betul supaya pengambilan makanan tu mengandungi serat yang betul.

Percaya tak kalau saya kata, (tp saya bukan pakar pemakanan yang diiktiraf, cuma pakar pemakanan untuk keluarga je.. haaa) serat boleh membantu mengawal berat badan? Sebab apa… sebab dengan serat, ia akan menambahkan jisim yang lebih kepada makanan dan kita akan rasa lebih kenyang, jadi secara otomatik dapat mengatasi masalah pengambilan kalori secara berlebihan.

Kita digalakkan mengambil serat sebanyak 25-35 gram dalam diet setiap hari… so, kalau kita makan 4 keping roti + 2 ½ biji oren + 3 ½ biji pisang emas dalam sehari = 30 gram serat sehari, hmm… dah cukuplah tuh.. tapi jangan lupa minum air, sebab dengan meminum air yang banyak boleh membantu meningkatkan kecekapan serat dalam penghadaman kita.

Semoga kita sentiasa sihat walafiat dan tidak sakit-sakit, supaya nanti dapat melaksanakan ibadat dan tanggungjawab kita sebagai khalifah di bumi Allah dengan baik.

1 comment:

Laurie said...

i wish i could translate this as 1. I love recipes and 2. i love fruit.