Monday, May 14, 2007

Perihal Sang Semut


Nampakkah anda kalau haiwan kecil yang bernama semut melintas di depan anda? Saya kekadang terfikir juga apabila melihat mereka berjalan dalam satu barisan… dan apabila ada semut berlainan jalan atau arah… mereka seolah-olah ‘berbisik’...seperti ada berita yang mereka syer dengan sahabatnya sang semut yang lain.

Banyak pepatah Melayu yang menggunakan modal ‘semut’ sebagai sandaran. “Di mana ada gula di situ ada semut”... “Pijak semut pun tak mati ”...(saya pun tak faham, kenapa perlu pijak semut sampai mati untuk menyatakan dia seseorang yg baik?) tak pasal-pasal kita guna perkataan ‘semut’ tanpa minta izin dari tuannya untuk menjadi pepatah kita.

Bila sebut “semut”… sesiapa pun kenal spesis haiwan yang kecil ini, walaupun ia kecil tetapi mempunyai keistimewaan sehinga Allah swt menyebutnya di dalam al-Quran. Di dalam surah an-naml, ayat 17-18 Allah swt berfirman yang bermaksud :

"Dan dihimpunkan untuk Sulaiman tentaranya dari jin, manusia dan burung lalu mereka itu diatur dengan tertib (dalam barisan). Hingga apabila mereka sampai di lembah semut berkatalah seekor semut: Hai semut-semut, masuklah ke dalam sarang-sarangmu, agar kamu tidak diinjak oleh Sulaiman dan tentaranya, sedangkan mereka tidak menyedari."

Pada masa dahulu.. mereka yang membaca ayat ini akan mempersendakan bahawa al-Quran adalah sebuah cerita dogeng kerana ia menceritakan tantang semut yang bercakap antara satu sama lain. Namun, bagaimanapun ia telah dibuktikan oleh sains moden bahawa corak kehidupan semut hampir sama dengan corak kehidupan manusia. Berikut antaranya yang saya petik dari buku "Al-Quran dan Sains Moden... Faktanya bercanggah atau tidak?" oleh Dr Zakir Naik :

1) Semut akan menanam ‘jenazah’ semut lain yang telah mati.

2) Semut juga mengamalkan sistem yang sama dengan manusia dalam melakukan kerja kerana di kalangan mereka terdapat ketua dan pekerja-pekerja dalam melakukan sesuatu kerja.

3) Mereka ber‘cakap’ pada waktu-waktu tertentu.

4) Mereka menggunakn sistem yang canggih untuk berkomunikasi.( cara dia la tu kot)

5) Mereka menukar barang-barang mereka dalam ‘pasar harian’.

6) Mereka dapat menyimpan biji-bijian dengan lama pada musim sejuk. Apabila bijian itu bercambah mereka akan memotongnya untuk mengelakkannya daripada rosak. Jika bijian tersebut terkena air, mereka akan mengeluarkannya untuk dijemur di bawah matahari.

1 comment:

Idham said...

seronok baca perihal semut ni. kebesaran Allah jauh dari lingkup pemikiran manusia. Kerja mereka bersistem dan tersusun dgn kerjasama. cuma sy kurang faham tt sistem canggih komunikasi mereka tu...
http://idham-xpression.blogspot.com