Tuesday, May 1, 2007

Keajaiban Ciptaan Allah




Gambar-gambar di dalam slide di atas ramai yang telah melihat dan mengetahuinya.. cuma mungkin kulit limau tersebut sesuatu yang baru kerana ia terjadi pada sahabat saya sendiri dan saya sekadar ingin cuba mengingatkan kembali kita semua tentang keajaiban ciptaan Allah swt… sekadar peringatan buat kita bersama...

Kuasa Tuhan tiada siapa yang mampu untuk untuk menghalangnya. Hanya Dia yang berhak melakukan apa jua hal dan keadaan. Banyak tanda kekuasaan dan kebesaranNya ditunjukkan pada kita agar menjadi peringatan serta menjadikan kita lebih taqarrub pada Yang Esa. Kejadian yang terjadi di depan mata sahabat saya (http://www.hadirnyasakinah.blogspot.com) pada kulit buah limau, iaitu terdapat kalimah ALLAH, membuatkan saya takjub sebentar. Subhanallah… Maha Suci Allah… hebatnya kuasa Dia. Apabila direnung dan tafakkur sejenak, benarlah firman Allah swt di dalam al-Quran.

Cuba kita hayati di dalam surah Ali-imran ayat 190-191 yang memberi maksud : Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, (yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, Maka peliharalah kami dari siksa neraka.

Ayat tersebut menunjukkan bukti-bukti kekuasaan Allah… bagaimana kejadian matahari, bintang, pembentukan manusia di dalam rahim ibu, awan yang membawa hujan, cap jari manusia yang tidak sama, pertukaran siang dan malam dan sebagainya, bahkan sehingga ke urat-urat nadi manusia juga merupakan tanda kebesaran Allah.. maka sentiasalah kita berfikir, untuk meningkatkan lagi keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah swt.

Teringat saya akan kisah-kisah orang barat yang memeluk Islam. Saya pasti sudah ramai yang maklum mengenainya, cuma di sini saya sekadar memperingati diri sendiri dan sahabat semua.Mereka ini di anugerahkan akal agar berfikir tentang kekuasaan Allah selain di beri hidayah oleh Allah swt. Dr. Titat Tjison (pensyarah di Universiti Chiang Mei Thailand) menganut Islam apabila membaca ayat al-Quran yang berkaitan dengan kejadian manusia dalam rahim ibu. Begitu juga dengan Prof. Keith More (professor anatomi di Universiti Toronto) mengatakan bahawa tidak mungkin al-Quran itu dari manusia kerana ketika al-Quran diturunkan, manusia tidak mengetahui tentang embriologi dengan tepat. Jacque Costeau (seorang penyelidik lautan terkenal dari Perancis), menyelidik lautan di Secure dunia, merasa takjub melihat air tawar tidak bercampur dengan air masin.

Lantas bagi kita orang yang telah beriman dan mengaku Islam, mengapa tidak kita berfikir, merenung dan memuhasabahkan diri kita sentiasa tentang kebesaran Allah swt. Moga-moga dengannya bertambah lagi keimanan kita kepadaNya….

2 comments:

Anonymous said...

Subbahanallah, Maha Suci Allah yg m'cpte kn k'jdian di mke bmi ini. Smge sume ni di jd kn p'gjrn pd slrh umt Islm..

Anonymous said...

islam itu memang benar..marilah kte sesame manusia untuk beribadah kepada allah..