Saturday, May 31, 2008

Banyak sebab anak lambat berckp

Oleh Rohaniza Idris

Genetik, persekitaran boleh pengaruhi perkembangan linguistik kanak2


AIREEN, empat tahun petah bercakap dan sering membuat mamanya terdiam apabila disoal dengan pertanyaan yang kadangkala tiada jawapan. Ini berbeza sekali dengan rakan seusianya, Nurin yang masih tidak pandai bercakap walaupun aktif seperti kanak-kanak lain.


Keadaan Nurin menyebabkan ibunya, Noor bimbang dan sering tertanya-tanya kenapa anaknya yang anaknya boleh dikategorikan ‘bising’ walaupun apa yang keluar dari mulutnya tidak difahami kerana bunyinya seperti kanak-kanak baru belajar bercakap.


Pakar Perkembangan dan Pendidikan Kanak-Kanak Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr Mastura Badzis, berkata keupayaan seseorang kanak-kanak itu boleh bercakap adalah berbeza antara seorang dengan yang lain dan berkait rapat dengan faktor persekitaran dan kesihatan mereka.


Katanya, ada sesetengah kes anak lambat bercakap kerana faktor genetik yang mana ayah atau ibunya ketika kecil pun lambat bercakap juga.


“Mungkin juga kanak-kanak berkenaan sedang memberi tumpuan untuk menguasai sesuatu kemahiran baru. Contohnya belajar berjalan. Itulah sebabnya kadang-kadang kita lihat ada kanak-kanak yang bila sudah boleh merangkak dan berjalan barulah mereka mula bercakap.


“Ada juga kanak-kanak tidak mendapat perhatian secukupnya daripada ibu bapa atau penjaga. Ada ibu bapa yang terlalu sibuk hingga kurang memberi perhatian untuk bercakap dengan anak kerana jarak umur antara seorang anak dengan lain agak rapat, adik beradik kembar atau keluarga besar. Ahli keluarga dewasa mungkin lebih bercakap sesama sendiri,” katanya


Dr Mastura berkata, kurang galakan dan sokongan ibu bapa juga boleh menyebabkan kanak-kanak lambat bercakap, begitu juga jika mereka kurang didedahkan bercakap dengan orang dewasa.


Daripada aspek kesihatan, anak yang kurang atau lambat bercakap mungkin menghadapi masalah ‘ear infection’ atau disahkan mempunyai masalah pendengaran.


“Kanak-kanak yang mempunyai masalah ‘oral-motor’ juga menghadapi kesukaran menggunakan lidah, bibir dan dagu untuk mengeluarkan perkataan. Namun, biasanya kes seperti ini ada kaitan dengan masalah makan (masalah ini hanya boleh dikenal pasti pakar)


“Kanak-kanak berkeperluan khas dan mereka yang dikategorikan sebagai berisiko tinggi seperti tidak cukup zat makanan, tekanan emosi, penderaan dan sebagainya juga menyebabkan mereka lambat bercakap. Selain itu kanak-kanak yang selalu bermain sendiri dan kurang terdedah kepada hubungan sosial juga menghadapi masalah sama. Begitu juga jika ibu bapa menggunakan bahasa ‘rojak’,” katanya.


Bahasa atau percakapan biasanya akan tercetus apabila ada ruang untuk berinteraksi antara seorang dengan yang lain dalam konteks sosial. Ia juga ada kaitannya dengan keupayaan seseorang kanak-kanak itu berfikir dan menguasai perbendaharaan kata.


“Namun, galakan dan sokongan memainkan peranan penting merangsang keupayaan kanak-kanak untuk bercakap. Menurut kajian, satu daripada sepuluh kanak-kanak menghadapi masalah lambat bercakap dan ada fakta mengatakan biasanya kanak-kanak lelaki, tiga atau empat kali lebih terdedah kepada masalah ini berbanding dengan kanak-kanak perempuan,” katanya.


Bila anak mula boleh bercakap? Persoalan mengenai satu yang subjektif kerana keupayaan berkenaan berkait rapat dengan empat peringkat perkembangan bahasa kanak-kanak.


Peringkat pertama bermula dengan kemahiran fonologi iaitu seseorang kanak-kanak belajar mengeluarkan bunyi dan memahami bunyi-bunyi bahasa pertuturan.


Kedua ialah kemahiran semantik iaitu keupayaan kanak-kanak memahami perkataan dan menguasai perbendaharaan kata.


Ketiga keupayaan kanak-kanak belajar cara mencantum dan menyusun perkataan menjadi ayat yang betul dari segi tatabahasa.


Keempat adalah yang paling kompleks iaitu perkembangan pragmatik yang membabitkan peraturan menggunakan bahasa dalam konteks sosial yang berbeza atau tujuan yang pelbagai.


FAKTA: Percakapan kanak-kanak


  • Belajar bercakap atau berkomunikasi, kanak-kanak dari bayi lagi sebenarnya sudah boleh ‘berkomunikasi’ dengan orang lain melalui mimik muka, gerak isyarat seperti menggapai tangan, bahasa tubuh, gerak badan , bunyi mulut, mengagah dan sebagainya (perkembangan pra-linguistik).

  • Seorang kanak-kanak mungkin boleh dilihat sebagai ‘boleh bercakap’ bila ia sudah memiliki sedikit kemahiran peringkat pertama dan kedua perkembangan bahasa kanak-kanak.

  • Kanak-kanak berusia satu hingga dua tahun biasanya sudah memulakan perkataan pertama mereka dan dalam lingkungan usia 18 hingga 36 bulan, kanak-kanak sudah mula memahami ‘semantik’ sesuatu perkataan dan mula menggunakannya sedikit demi sedikit meningkat seiring dengan peningkatan usia dan pengalaman.


  • INFO: Tip membantu anak bercakap



  • Ibu bapa perlu selalu berkomunikasi dan berinteraksi dengan anak-anak dari usia mereka masih bayi atau ketika mereka masih belum lagi pandai bercakap!

  • Apabila bercakap dengan mereka, gunakan ayat yang pendek dan mudah. Apabila anda mahu menerangkan sesuatu kepada anak-anak, pastikan ada ruang (pause) antara satu ayat dengan yang lain supaya anak anda mendapat peluang untuk memberi maklum atau tindak balas

  • Gunakan mimik muka yang bersesuaian untuk menyampaikan sesuatu maksud perkataan atau ayat

  • Selalu membacakan buku untuk anak dan meluangkan masa bercerita kepada anak

  • Dedahkan anak kepada interaksi sosial kerana dengan cara ini ibu bapa memberi peluang kepada anak mendengar perbualan di samping berjumpa dengan orang yang baru dikenali

  • Banyak aktiviti seharian dapat digunakan untuk membantu anak bercakap dan mengembangkan keupayaannya menggunakan bahasa antaranya mengemukakan soalan, mengemukakan arahan, mempelajari perkataan-perkataan baru dan bercakap-cakap dengannya

  • Ibu bapa perlu menjadi pendengar yang baik dan berusaha memberi perhatian serta mendengar dan cuba memahami apa yang disampaikan si anak. Jika apa yang diucapkannya tidak jelas bantu mereka dengan menyebut beberapa perkataan yang anda rasa mungkin itulah yang cuba disebut anak

  • Menyanyi bersama-sama anak atau bercerita kepadanya.

  • Monday, May 19, 2008

    Komunikasi yang baik : apakah rahsianya??


    saya mengambil artikel ini tanpa keizinan tuannyer dahulu. kejab lagi saya infom la kat dia.. rasa-rasa tuannyer tak marah.. :-)


    KOMUNIKASI YANG BAIK : APAKAH RAHSIANYA?

    Saya sering ditanya oleh beberapa orang rakan, bagaimana caranya memiliki komunikasi yang baik khususnya di hadapan khalayak? Soalan ini sebenarnya memerlukan satu jawapan yang agak fleksibel bergantung kepada keadaan dan minat seseorang dalam mendalami seni komunikasi. Tambahan pula, saya bukanlah orang yang terbaik untuk bercerita tentang teknik komunikasi, namun setidak-tidaknya saya mempunyai pengalaman yang harus dikongsi dengan ikhwah dan akhawat. Bagi saya sendiri, apa yang telah dicapai di dalam hidup saya bukanlah yang terbaik yang boleh dicapai oleh seseorang, anda rasanya mampu mencapai lebih dari ini sekiranya anda mahu!


    komunikasi adalah seni

    Adalah satu perkara yang tidak dapat dinafikan bahawa komunikasi yang baik ialah satu perkara yang perlu ada kepada setiap individu yang ingin muncul sebagai da’ie. Namun, hakikat yang perlu diakui ialah Allah SWT tidak menjadikan semua individu mempunyai kebolehan semulajadi untuk berkomunikasi dan menyampaikan idea secara spontan di hadapan khalayak.

    Bagi saya, komunikasi ialah satu seni (art). Sebagaimana seseorang memiliki kemahiran di dalam seni peperangan, melukis, khat malah sukan sekalipun, maka begitulah juga dengan seni komunikasi. Malah kalau boleh saya namakan ia adalah art of speaking. Seni inilah yang perlu di up-date kan dari masa ke semasa sesuai dengan tuntutan zaman.

    Jika timbul persoalan, kenapa anda perlu menguasai seni ini? Jawapannya, masyarakat umum hanya akan mempercayai maklumat yang anda sampaikan jika ia meyakinkan mereka. Namun, bagaimanakah anda boleh meyakinkan mereka seandainya anda sendiri kelihatan tidak meyakinkan? Lebih dari itu, anda tidak mampu mempersembahkan maklumat dengan cara yang terbaik. Seni komunikasi yang baik ialah kunci kepada persembahan maklumat yang berkesan! Saya umpamakan seperti seseorang yang menjual ubat di jalanan, kaedah dia mempersembahkan produknya itulah kadang-kadang merupakan faktor utama untuk melariskan jualan. Ia berbeza dengan seseorang yang tidak mampu mempromosikan produk dengan baik, sekalipun produknya memang baik, ia tidak mampu dijual dengan laris.

    Berdasarkan pengalaman dan fakta, saya akan cuba menghuraikan beberapa rahsia asas dan kaedah-kaedah berkomunikasi dengan baik dan memberikan ucapan yang sempurna.


    Apakah Rahsia Asas Untuk Menguasai Seni Komunikasi Dengan Baik?


    Pertama : Sekitar 10 tahun yang lampau (1993 : umur saya 13 tahun), ketika saya baru saja menjejakkan kaki ke alam remaja, satu cita-cita terpahat di dalam diri saya, aku mesti menjadi ahli komunikasi yang baik! Cita-cita ini terpahat di dalam diri saya buat beberapa lama sehinggalah saya mempunyai hak milik ke atas duit saku saya sendiri untuk membeli kaset-kaset ceramah dan sebagainya. Waktu itu, saya mempunyai beberapa penceramah yang menjadi idola peribadi saya. Saya mula mengkaji bagaimana penceramah-penceramah ini mengemukakan ideanya dengan cara yang berbeza antara satu sama lain. Lalu, timbul keinginan di dalam hati saya bahawa saya perlu memiliki kemahiran ini. Saya simpulkan, rahsia pertama ialah keinginan! Tanyalah diri sendiri, mahukah anda memiliki komunikasi yang baik. Kalau ya, anda sebenarnya sedang menerokai jalan untuk berjaya, dan anda sudahpun 50% berjaya! Malangnya kalau tidak, rencana ini bukanlah untuk anda!


    Kedua : Anda perlu mempunyai ‘sesuatu’ untuk dinyatakan. ‘Sesuatu’ yang dimaksudkan bahan. Seorang penceramah yang baik tidak seharusnya hanya mempunyai bahan-bahan yang sama sahaja untuk diulangi di tempat yang sama. Bagaimanakah anda boleh mengumpulkan bahan-bahan seperti ini? Ia sebenarnya tidaklah terlalu payah di zaman teknologi dan maklumat seperti sekarang. Anda boleh bercerita tentang kisah-kisah di dalam Al-Quran dengan membaca kitab-kitab tafsir yang mudah didapati di perpustakaan. Anda juga boleh bercerita tentang isu-isu semasa dengan hanya membelanjakan sedikit wang untuk membeli akhbar-akhbar. Anda juga mungkin boleh membeli kaset-kaset penceramah yang sudah agak terkenal dan mengkaji bagaimanakah metodologi pendekatan mereka mengemukakan sesuatu isu. Pepatah Arab juga ada menyatakan : فاقر الشئ لا يعطى


    Namun anda perlu beringat-ingat apabila berbicara tentang agama khususnya kisah-kisah yang terdapat di dalam Al-Quran dan hadis. Pastikan apa yang anda sampaikan mempunyai sandaran yang benar-benar kukuh! Jikalau tidak, sekali sahaja anda terlanjur, pendengar akan memandang rendah terhadap anda. Lebih jauh dari itu, anda akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah. Saya sudah melihat ramai di kalangan penceramah yang baik namun tidak berhati-hati semasa membaca nas-nas daripada Al-Quran mahupun Hadis. Kesilapan yang tidak sepatutnya dilakukan menyebabkan kelemahan tertonjol dengan begitu jelas.


    Ketiga : Seterusnya, apabila anda mempunyai keinginan dan bahan, kenapakah anda masih gugup untuk berkomunikasi di hadapan khalayak? Jawapannya, anda memerlukan latihan. Biasakan diri anda untuk bercakap di hadapan khalayak. Jangan sesekali melarikan diri apabila dipertangungjawabkan. Tidak perlu menunggu medan-medan yang besar (seperti rapat umum) untuk berucap, mungkin sudah cukup dengan kumpulan-kumpulan usrah, kelas pembelajaran dan sebagainya.


    Saya masih ingat latihan yang saya terima untuk membiasakan diri dalam menyampaikan ucapan. Saya dilatih untuk memberikan kuliah di madrasah-madrasah ketika saya berumur 15 tahun. Masih saya ingat guru saya, Ustaz Mohd Mansor Haji Daud - sekarang KPP (Pendidikan) YIK – sering membawa saya ke tempat-tempat beliau menyampaikan kuliah. Beliau diundang untuk memberikan pengisian di dalam program mahasiswa, masyarakat kampung dan lain-lain. Semuanya memerlukan pendekatan yang berbeza. Pendekatan-pendekatan seperti inilah yang didedahkan kepada saya di dalam perjalanan pergi dan balik. Seterusnya, beliau sering mengarahkan saya untuk menggantikan tempat beliau menyampaikan kuliah dan ceramah di lokasi-lokasi yang berdekatan. Apa yang merimaskan, beliau sering memberitahu saya untuk berbuat demikian lebih kurang 10-20 minit sebelum program bermula! Namun, itulah yang melatih saya dan membiasakan diri saya untuk memberikan ucapan tanpa persediaan. Sehingga kini, saya sebenarnya berterima kasih kepadanya keana mendera saya sedemikian rupa.


    Itu hanyalah sekadar pengalaman, saya yakin seandainya kita semua sentiasa mencari peluang untuk melatih diri berkomunikasi di hadapan khalayak, ia mampu untuk menghilangkan gementar dan mengikis gugup. Apa yang menjadi masalah ialah, ramai di kalangan kita sering mengelakkan diri bila ditaklifkan untuk berkomunikasi di hadapan khalayak hatta di dalam kelas sekalipun! Sikap ini ialah sesuatu yang negatif di dalam hidup kita. Untuk berjaya, anda perlu mengikis sikap negatif ini.


    Ketiga-tiga rahsia asas di atas (keinginan, bahan dan latihan) ialah perkara-perkara yang bagi saya tidak dapat tidak harus dimiliki oleh seseorang yang mahu menguasai seni komunikasi. Semakin lama kita berkecimpung di dalam bidang ini, maka semakin kita masak sebenarnya dengan asam garam komunikasi yang akhirnya menjadikan kita manusia yang berpengalaman. Seterusnya, saya ingin berkongsi sedikit sebanyak petua-petua yang harus anda amalkan apabila berkomunikasi di hadapan khalayak. Antaranya :


    1. Mengawal perasaan gemuruh : anda harus cuba untuk memerangi perasaan ini semaksima yang mungkin. Tidak dapat dinafikan, perasaan ini pastinya akan bertandang tambahan pula jika anda bercakap di hadapan orang yang anda segan dan hormati (berdasarkan pengalaman saya, paling sukar ialah berucap di hadapan guru-guru dan pensyarah kita sendiri). Namun ia perlu dikawal. Anggaplah bahawa anda ingin menyampaikan bahan yang masih belum diketahui oleh pendengar.


    2. Membuka ucapan dengan pembukaan yang baik : Pembukaan yang baik ialah satu keistimewaan yang mampu menarik pendengar untuk mendengar ucapan seterusnya. Ucapan biasanya dibuka dengan kata-kata aluan selepas sedikit puji-pujian kepada Allah, selawat dan doa. Ia satu pembukaan yang cukup sempurna dan bertepatan dengan sunnah. Seterusnya anda perlu mengambil berat mengenai protokol ucapan mengikut keutamaan pendengar dimulai dengan pengerusi majlis sendiri. Pembukaan dan permulaan ucapan yang baik inilah yang membentuk persepsi awal (first impression) pendengar terhadap anda. Agak istimewa juga jika anda dapat memulakan ucapan dengan serangkap pantun, namun ia juga tidak sesuai jika dilakukan sentiasa.


    Elakkan sama sekali menyatakan sesuatu yang membuatkan pendengar menjadai tidak tertarik dengan apa yang akan anda sampaikan. Sebagai contoh, anda menyatakan “Maafkan saya kerana tidak bersedia untuk berucap, ini kerana saya baru saja dimaklumkan..” Perkataan-perkataan seperti ini seolah-oalh anda ingin memindahkan kesalahan dan kecacatan ucapan anda kepada orang lain sekalipun anda bukanlah benar-benar bernita demikian. Buatlah sebaik mungkin dan biarlah pendengar yang menghakimi mutu ucapan anda.


    Jika anda boleh menghafal mana-mana pembukaan ucapan yang biasa diucapkan oleh Rasulullah SAW, itu lebih baik kepada seorang da’ie.


    3. Bahasa yang sesuai : Sesuaikan bahasa yang ingin digunakan dengan keadaan pendengar. Jangan sesekali menggunakan bahasa yang terlalu tinggi dan intelek apabila berbicara dengan masyarakat umum di kampung-kampung. Ia akan menyebabkan anda ditolak dari awal lagi. Begitu juga jangan menggunakan bahsa kampung yan rendah mutunya bila berhadapan dengan golongan yang terpelajar. Ia akan menyebabkan anda dipandang rendah dan apa yang akan anda sampaikan dianggap sebagai tidak bermutu. Gunakan contoh-contoh bidalan yang berkaitan dengan persekitaran pendengar. Sebagai contoh, apabila anda menyampaikan ceramah agama di hadapan pelajar-pelajar jurusan sains, anda oleh mendatangkan contoh-contoh yang berkait rapat dengan sains yang terdapat di dalam Al-Quran. Jika anda mampu untuk melakukan seperti ini, anda sebenarnya memberikan satu keyakinan kepada pendengar dan juga kepada diri anda sendiri!



    Dalam masa yang sama, anda juga boleh menggunakan sekali-sekala lenggok bahasa yang mempunyai nilai sastera yang tinggi supaya apa yang anda sampaikan benar-benar menyentuh hati dan perasaan. Pembacaan yang banyak boleh membantu anda dalam hal ini.


    4. Penutup yang sempurna : Apabila anda ingin menutup ucapan, cuba datangkan kesimpulan yang lengkap terhadap apa yang anda sampaikan secara ringkas. Elakkan dari mengamalkan sindrom ‘susah nak berhenti’. Jangan sesekali mengulangi dengan ulangan yang banyak ungkapan ‘Akhirnya....’ dan sebagainya secara berulang-ulang. Apabila anda menyatakan anda ingin menghentikan ucapan, maka lakukan segera tanpa bertangguh-tangguh dan meleret-leret. Lebih baik anda menghentikan ucapan ketika pendengar masih asyik dengan apa yang anda sampaikan daripada anda berucap panjang lebar dalam keadaan pendengar sudah bosan dan melihat jam berulang kali!


    Akhir kata, teori-teori yang saya paparkan ini bukanlah merupakan teori mutlak untuk berjaya. Apa yang penting ialah, semangat ingin mencuba dan istiqomah dengan semangat yang ada. Jangan sesekali lari dari tugas dan dan memilih untuk berada di belakang semata-mata kerana tidak mahu berkomunikasi di hadapan khalayak. Percayalah, orang penakut tidak akan berjaya selama-lamanya.


    www.ahmadfadhli.com

    15 Februari 2003